دکتر سعید پورعلی پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
پیشنهاد مادام العمر کردن معافیت‌های مناطق آزاد
تمدید و بلند مدت کردن قراردادهای بهره برداری مهم ترین مطالبه رستوران ها و مراکز پذیرایی کیش
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین‌الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد
«روابط عمومی‌»ها، نهادی تصمیم‌ساز و مشاورانی مطلع هستند
کارگروه گردشگری دوچرخه تشکیل شد
رامتین روشن باردیگر مدیرعامل جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کیش شد
انسجام، همکاری، تعامل و هماهنگی بخش خصوصی و دولتی، رونق گردشگری را به ارمغان می آورد
تاکید مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید بر حمایت از مشاغل بومیان در مناطق آزاد کشور
کمبود شیر خشک در کیش نداریم
تمامی جایگاه‌های سوخت در کیش فعال است
توانمندی شیلاتی مناطق آزاد برای تحقق شعار سال
پیگیر برگزاری دیدارهای دوستانه فوتسال برای تیم ملی در جزیره کیش هستیم
برای ارزان‌سازی سفر، تعداد بومگردی‌ها و خانه کاشانه‌ها در مناطق آزاد افزایش می‌یابد
گردش و سیر و سیاحت ، موزه ها و لزوم توجه به مبانی مردم شناسانه و تاریخی گردشگری

  آخرين اخبار
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 ، 11 ذی القعده 1445 ، 20 می 2024 ، شماره 4468 (1852)دوره جدید
پیشنهاد مادام العمر کردن معافیت‌های مناطق آزاد
تمدید و بلند مدت کردن قراردادهای بهره برداری مهم ترین مطالبه رستوران ها و مراکز پذیرایی کیش
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین‌الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد
«روابط عمومی‌»ها، نهادی تصمیم‌ساز و مشاورانی مطلع هستند
کارگروه گردشگری دوچرخه تشکیل شد
رامتین روشن باردیگر مدیرعامل جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کیش شد
انسجام، همکاری، تعامل و هماهنگی بخش خصوصی و دولتی، رونق گردشگری را به ارمغان می آورد
تاکید مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید بر حمایت از مشاغل بومیان در مناطق آزاد کشور
کمبود شیر خشک در کیش نداریم
  پربيننده ترين اخبار
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ، 5 ذی القعده 1445 ، 14 می 2024 ، شماره 4463 (1847 دوره جدید)
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ، 6 ذی القعده 1445 ، 15 می 2024 ، شماره 4464 (1848 دوره جدید)
شهر جدید آفتاب با کارکرد گردشگری و پشتیبانی جزیره کیش ایجاد خواهد شد
حضور 10 شرکت دانش‌بنیان هرمزگان در رویداد بین‌المللی همتایابی «اقتصاد دریامحور»
بروکراسی مناطق آزاد مانع رشد و توسعه این مناطق است
رامتین روشن باردیگر مدیرعامل جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کیش شد
جزیره کیش میزبان جشنواره بین‌المللی گردشگری با محوریت هتل‌داری
خلقِ زبان حماسه، هدیه فردوسی به ایرانیان بود
برگزاری باشکوه شب فردوسی در میکا مال کیش
صدور مجوز پرواز جایروکوپترهای کیش به جزایر و بنادر مجاور
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ، 10 ذی القعده 1445 ، 19 می 2024 ، شماره 4467 (1851 دوره جدید)
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

فرصت های بین المللی سازی مناطق آزاد وویژه
دکتر سعید پورعلی

یکی از شعارهای دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی "بین المللی سازی" مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است. این شعار در کنار شعار " مردمی سازی" این مناطق مطرح شده است

  

درباره الزامات و پیش شرط های تحقق عملی این شعارها گفتنی زیاد است.آنجه قصد دارم در این یادداشت کوتاه به آن بپردازم، نقد این دو شعار نیست،بلکه ارائه پیشنهاد برای پیشبرد هدف بین المللی سازی و توسعه روابط مناطق آزاد و ویژه با همکاران خود در سطح منطقه و جهان است.

 پیوستن به سازمان های تخصصی این حوزه از راه های موثر برای توسعه روابط و گسترش تعاملات بین المللی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی ، است. سازمان های تخصصی ابزار کارآمدی برای تبادل دانش و تجربیات و انتقال تکنولوزی های نوین مدیریتی حوزه مورد علاقه است. بی شک شناسایی این قبیل تشکل ها و سازمان های منطقه ای و جهانی می تواند برای ارتقا کمی و کیفی فعالیت مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی نقش موثری داشته باشد. دستاوردهای عضویت در سازمان های تخصصی و انجمن های حرفه ای می تواند به جایگاه و اعتبار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در اکوسیستم اقتصادی کشور بیفزاید.عضویت در سازمان های تخصصی بستر مناسبی برای آموزش و تجربه اندوزی فراهم آورده و مدیران بخش های دولتی و خصوصی شاغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را به همگنان خود درسطح منطقه و جهان مرتبط می سازد.

یکی از مهم ترین سازمان های تخصصی فعال در حوزه مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی ، سازمان جهانی مناطق آزاد تجاری صنعتی است. World free zone organizationیا اصطلاحا (WFZO)   یک سازمان غیرانتفاعی جهانی است که یک صدای معتبر و جمعی را به نمایندگی از منافعمناطق آزاد در سراسر جهان ارائه می دهد.در 13 و 14 ژانویه 2014 یک کمیته راهبری متشکل از 26 رهبر و دانشگاهیان برای نهایی کردن جزئیات ایجادیک نهاد غیردولتی متحد کننده برای گرد هم آوردن مناطق از سراسر جهان برای به اشتراک گذاشتن دستاوردها، تبادل بهترین تجربیات و دانش تشکیلجلسه دادند تا از توسعه مثبت مستمر آنها حمایت کرده و پایداری و موفقیت مستمر مدل منطقه آزاد را تضمین کنند. این منجر به راهاندازی رسمی سازمان مناطق آزاد جهانی در 19 می 2014 در دبی، امارات شد.اینسازمان در ماه مه 2014 توسط 14 عضو موسس آن در ژنو به ثبت رسیده و مقرآن در دبی است. ترکیب اعضاء موسس و کشورهای عضو نشان می دهد که یکی از سازمان های واقعا بین المللی و چند جانبه برای مناطق ازاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی است.

مفهوم منطقه آزاد، در اشکال مختلف آن، در چند دهه گذشته به ویژه در اقتصادهای نوظهور آسیا، خاورمیانه و آفریقا محبوبیت پیداکرده است. از اولین منطقه آزاد در فرودگاه شانون در سال 1959، این مدل به حدی گسترش یافت که هم اکنون حدود 2260 منطقه آزاد درسراسر جهان شکل گرفتهوتقریباً 70 میلیون شغل را پشتیبانی می کند. علاوه بر این، برای اطمینان از دریافت شناسایی و حمایت بینالمللی که شایسته آن است، باید نقش این مناطق به عنوان نمونه هایی از زیرساخت های مدرن، به عنوان ایجاد کننده فرصت های شغلی،و به عنوان یکپارچه کننده خدمات، لجستیک و شبکه های حمل و نقل برجسته شود.مناطق نقش مهمی در اقتصاد بسیاری از کشورها ایفا کرده اند و برای اطمینان از اینکه بیشترین تأثیر ممکن را دارند، به یک انجمنجهانی و متحد کننده نیازداشتند تا آنها را گرد هم آورد. سازمانی که بتواند منافع آنها را نمایندگی کند، دستاوردهای آنها را به اشتراک بگذاردو از پیشرفت مثبت مستمر آنها حمایت کند. برای رفع این نیاز است که FZO جهانی ایجاد شده است.

هیئت مدیره و مدیریت اجرایی سازمان جهانی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی تعدادی از اهداف کلیدی را تعیین کرده است که وظیفهسازمان را تشکیل می دهد و زیربنای کلیه فعالیت هایFZO جهانی است. بخشی از اهداف این سازمان جهانی شامل موارد ذیل است:

1-مناطق آزاد را گرد هم بیاورید. انجمن های منطقه ای، ملی، زیرملی و محلی مناطق آزاد؛مشاوران و مشاوران مناطق آزاد؛کاربرانمنطقه آزاد؛سازمان های دولتی علاقه مند؛و سازمان های مرتبط با تجارت بین المللی، برای تبادل دانش، آموزش و پرورش و شبکهسازی و توسعه کسب و کار

2- ایجادیک انجمن برای مناطق آزاد در سراسر جهان براییادگیری، رشد و شکوفایی از طریق دسترسی بی نظیر به تحقیقات و بینش عمیق منحصر به فرد

3. ایجاد استانداردهای «بهترین در کلاس» برای مناطق آزاد که اکوسیستم اقتصادی را هم در سطح جهانی و هم در بازارهای محلی بهبود می بخشد، و همچنین دستورالعمل هایی برای ایجاد و اداره مناطق آزاد.

4. گردآوری، ایجاد، گسترش و انتشار دانش، و در مورد، مناطق آزاد در سطح بین المللی

5. بهبود درک مناطق آزاد در سطح جهانی و جایگاه آنها به عنوان مناطقی که کمک های ارزشمندی به اقتصاد محلی می کنند و تجارتپایدار را ترویج می کنند.

6. ارائه خدمات تخصصی عملیاتی، اداری، آموزشی و شبکه ای به اعضا، شرکا و ناظران از طریق آموزش ها و همچنین منابع فیزیکی و الکترونیکی.

7. پشتیبانی و مشاوره برای مناطق آزاد جدید در سطح بین المللی در حین توسعه

8. جهانی شدن از طریق رهبر در مناطق آزاد و مسائل مربوط به آنها

 پیوستن به این سازمان می تواند یکی از گام های بلند برای تقویت ارتباطات بین المللی و بهره برداری از شبکه دانش و تجربیات ارزشمندی باشد که در این حوزه وجود دارد.

=در تلاش هستم  تا ضمن رصد اخبار و تحولات کشورها و مناطق آزاد وویژه اقتصادی عضو این سازمان ، به صورت هفتگی گزارشی تقدیم علاقمندان این مناطق کنیم. امیدوارم که این گزارش های ادواری منظمبتواند برای بهبود و ارتقاء کیفیت مدیریت، خدمات وسکونت مناطق مثمر ثمر باشد.

 شماره خبر : 4958         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.