کیش از شهر پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
برگزاری نشست علمی "خلیج فارس هویت ملی و تاریخی" در جزیره کیش
پسا انتخابات و انتظارات
برپایی نمایشگاه دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کارودانش کیش
ظرفیت های سرمایه گذاری کیش در اکسپو تهران معرفی می شود
منطقه آزاد کیش متولی همکاری با سازمان بریکس شد
تاکید وزیر کشور بر توجه به رفع مشکلات بومیان مناطق آزاد
معرفی مناطق برتر سال 1402 در همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
حضور فعال جزیره کیش در ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران
رقابت بیش از 700 داوطلب در آزمون سراسری در کیش
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش
توزیع کتب درسی در کیش براساس محل تحصیل دانش آموزان
کیش و قشم مناطق آزاد برتر در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری
رتبه‌ برتر روابط عمومی مناطق آزاد کشور برای کیش

  آخرين اخبار
برگزاری نشست علمی "خلیج فارس هویت ملی و تاریخی" در جزیره کیش
پسا انتخابات و انتظارات
برپایی نمایشگاه دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کارودانش کیش
ظرفیت های سرمایه گذاری کیش در اکسپو تهران معرفی می شود
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ، 20 شوال 1445 ، 29 آپریل 2024 ، شماره 4451 (1835 دوره جدید)
منطقه آزاد کیش متولی همکاری با سازمان بریکس شد
تاکید وزیر کشور بر توجه به رفع مشکلات بومیان مناطق آزاد
معرفی مناطق برتر سال 1402 در همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
حضور فعال جزیره کیش در ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران
رقابت بیش از 700 داوطلب در آزمون سراسری در کیش
  پربيننده ترين اخبار
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور در مشهد
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ، 14 شوال 1445 ، 23 آپریل 2024 ، شماره 4446 (1830 دوره جدید)
پاکسازی سواحل کیش به مناسبت روز جهانی زمین پاک
افزایش ماندگاری گردشگر در کیش باید مورد توجه قرار گیرد
ثبت 7000 اظهار نامه حقیقی و 2200 اظهار نامه حقوقی در کیش
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ، 16 شوال 1445 ، 25 آپریل 2024 ، شماره 4448 (1832 دوره جدید)
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش 30 اردیبهشت برگزار می شود
بازدید رئیس کل دادگستری هرمزگان از حوزه قضایی کیش
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

بررسی زوایای در پیش گرفتن یک سیاست؛
کیش از شهر

کیش از شهر "بی موتور" تا شهر "پر از موتور" گزارش ویژه قیمت های سرسام آور خودرو و اقبال قابل تامل کیشوندان به سمت خرید موتور، باز شدن نمایندگی های متعدد از برندهای مختلف موتور در جزیره کیش و شرایط پرداخت آسان؛ فرهنگ جاری رانندگی در جزیره و تفکر حاکم کم خطر بودن برای راکبان، استفاده آزاد برای گروههای سنی مختلف؛ علاقه گردشگران برای استفاده از موتور برای تردد در سطح جزیره ، نبود و یا کم بودن وسایل حمل و نقل عمومی در برخی مناطق جزیره مانند منطقه سفین و نوبنیاد به سمت مرکز شهر و برعکس، و.... بسیاری از موارد دیگر باعث شده است که این روزها شاهد تردد حجم زیادی از موتور در خیابان های جزیره کیش باشیم که نوعی آلودگی بصری و هرج و مرج را به اذهان متبادر می کند؛ موضوعی که از جهات مختلف قابل بررسی است و می توان مزایا و معایب زیادی را برای آن متصور بود. انگار حلقه مفقوده این پدیده نوورود به جزیره مبحث ساماندهی است که البته اقداماتی نیز تا کنون برای آن صورت گرفته است. اما هدف این گزارش جلب توجه مسئولان به این نکته است که آیا تردد این حجم انبوه از موتوریکی از امتیازات ویژه جزیره کیش که همان زیبایی بصری و آرامش است را تحت تاثیر قرار نمی دهد؟ آیا ادامه این روند و عواقب پلاک گذاری روزافزون موتورها در آینده قابل کنترل خواهد بود؟ آیا نباید با اتخاذ سازو کارهای مدیریتی تعداد تردد موتور را در سطح جزیره کنترل کرد؟

  

به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش به نظر می رسد این روزها نوعی دوگانگی در این موضوع وجود دارد که نیاز به جمع بندی مدیریتی مشخص تری هست. از یک طرف تلاش برای فراهم آوردن ساعاتی خوش برای گردشگران و مسافران و رانندگی با موتورهای برقی بی سرو صدا که می توان با مراجعه به ایستگاههای معین شده از این خدمات استفاده کرد و از آن خصوصا در فصول خوش آب و هوای سال، لذت برد  و از طرفی زیاده روی در استفاده از این وسیله تفریحی مشکلاتی را برای ترافیک شهری و سیمای آرام کیش می تواند بوجود بیاورد  ضمن اینکه  بسیاری از ساکنان و کیشوندان بویژه بخش های خدماتی جزیره  مانند رستوران ها و سوپر مارکت ها و.... نیز از آن بعنوان یک وسیله و ابزار کار استفاده می کنند  و به این ترتیب بسیاری از کارهایی که برای زندگی روزمره خود تا پیش از این با خودروی شخصی و عمومی انجام می دادند با موتور انجام دهند و به این ترتیب هزینه های خانوار را هم  در این شرایط مدیریت می کنند. در مجموع شرایط فعلی به گونه ای شکل گرفته است که   جزیره کیش که روزگاری یکی از امتیازاتش " شهر بدون موتور" بود این روزها حجم زیادی از این وسیله نقلیه در خیابان ها و کوچه پس کوچه ها دیده می شود وهم  به دلیل بی سرو صدا بودن و عدم رعایت قواعد استفاده از آن متاسفانه خطر آفرین نیز شده اند.

به روایتی دیگر "موتور" از دید گردشگر یک وسیله مورد اقبال و مورد توجه است و پای ثابت تفریح آن ها ،اما وقتی پای استفاده عمومی از این وسیله به میان می آید جمع این دو باهم باعث می شود که از طرفی پدیده اجاره 24 ساعته موتور توسط گردشگران با هدف صرفه بیشتر اقتصادی انجام شود و آن ها بدون توجه و بی اطلاع از قوانین راهنمایی و رانندگی در سطح شهر در تردد  زیاده روی کنند و مشکلاتی را برای ساکنان پدید آورد. بطوریکه  تردد بی اندازه موتورها در خیابان های جزیره زنگ خطری را به صدا در می آورد!

کیش؛ روزی روزگاری شهر بدون موتور ایران

کمی به گذشته برگردیم؛ از سال 83 و بر اساس مصوبه شورای ترافیک منطقه آزاد کیش، ورود و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های بنزینی در جزیره ممنوع شد.همین تصمیم، این جزیره جذاب گردشگری را از آلودگی صوتی و دودی این وسایل نقلیه که به تنهایی عامل بیشتر از 20 درصد آلودگی هوای شهری مثل تهران، حجم زیادی از آلودگی صوتی و همچنین نزدیک به 23 درصد کشته‌شدگان تصادفات محسوب می شود، نجات داد.

«شهر بدون موتور» لقبی بود که به دنبال حذف موتور های بنزینی در جزیره به کیش داده شد و هدف از آن حذف آلودگی های صوتی حاصل از فعالیت های این موتورها بود. تصمیمی که بلافاصله پس از آن، پای موتورهای برقی را به جزیره کیش باز کرد و هم به صورت شخصی و هم به صورت تفریحی توسط مراکز خدمات گردشگری از آن استفاده شد.  در کنار ممنوعیت بوق زدن در جزیره کیش و دیگر ویژگی های فرهنگیِ مترقیِ رانندگی در جزیره، اضافه شدن موتورهای برقی بی صدا، جذابیت های جزیره آرامش را دو چندان کرد. موتورهایی که هیچ صدایی تولید نمی‌کنند و میزان تولید آلودگی‌شان صفر است.  

اگرچه حذف موتورهای بنزینی  از جزیره در ابتدا اعتراض هایی را به دنبال داشت اما با ورود موتورهای برقی کم هزینه، کم کم محبوبیت استفاده از این موتورها در جزیره افزایش پیدا کرد و بسیاری از اقشار طبقه متوسط و ضعیف جزیره هم که بیشتر مشغول مشاغل خدماتی بودند از خرید آنها استقبال کرده و ورود آنها به جزیره هم بیشتر شد. ورود این موتورهای برقی به جزیره باعث اشتغال فروشندگان و تعمیرکاران، استفاده رستوران ها از آنها به عنوان وسیله پیک های خود و ... هم شد. به تدریج استفاده از این موتورها بازخوردها و تصمیم های متفاوتی را از سوی مسوولان به دنبال داشت؟ با افزایش  استفاده از موتورهای برقی، همان ویژگی خاص آنها یعنی بی صدا بودنشان، موجب بروز سوانح رانندگی برای  تعدادی از ساکنان و گردشگران گردید.

همانطور که اشاره گردید از  اواسط سال ۹۴ ،رفته رفته پای موتور‌های شارژی به تنها شهر بدون موتورسیکلت کشور باز شد. کوچه و خیابان‌های جزیره کیش در کمتر از چند ماه عرصه جولان صدها موتور شارژی شد. تردد موتور‌هایی بدون شناسه و هرگونه پلاک در جزیره کیش مشاهده  شد.

رئیس  وقت پلیس راهور کیش درهمان سال ۹۴ در مصاحبه ای اعلام کرده بود موتور‌های شارژی تنها با هدف استفاده در بخش گردشگری وارد کیش شده است و این وسایل نقلیه تنها در مسیر دوچرخه سواری مجوز تردد دارند. به گفته وی در سال ۹۴ در حدود هزار دستگاه موتورشارژی در کیش مجوز تردد و شماره ثبت دریافت کردند و حدود ۲۰۰ دستگاه موتورشارژی نیز بدون مجوز بودند. البته در سال 98 رئیس پلیس راهور کیش نیز در مصاحبه ای بحث برانگیز گفته بود موتور‌شارژی‌هایی که بعد از سال ۹۴ برخلاف مصوبه شورای ترافیک وارد جزیره کیش شده‌اند بعد از توقیف توسط پلیس به گمرک برای خروج از جزیره تحویل داده خواهند شد. وی گفت : در شیوه نامه ورود و تردد موتورهای شارژی در جزیره کیش که در تاریخ 20 آبان 93 تصویب شده، مشخصات موتورهایی که اجازه تردد دارند سرعت این موتورها و شرایط و محدوده تردد و مسئولیت نظارت بر اجرای شیوه نامه تعیین شده و همین طور عمر مفید این موتورها در این شیوه نامه 5 سال تعیین شده است و از سال 94 به بعد ورود موتور شارژی به جزیره ممنوع است به همین دلیل باید مشخص شود چه کسانی در سال‌های 95 و96 موتور شارژی وارد کرده اند . این مصاحبه با واکنش های متعددی هم روبرو شد ، اما این رویه مدیران سابق از سال 98 با چیزی که امروز در سال 1401 در کیش دیده می شود و تردد حجم انبوهی از موتورها همخوانی ندارد!

حرف آخر

باید به این موضوع اشاره کرد که مواردی نظیر پلاک گذاری، استفاده از کلاه ایمنی، اخذ بیمه نامه و گواهینامه ایجاد پیست مخصوص موتورسواری برای گردشگران از آذر ماه 1400 توسط مسئولان تا به امروز در حال طرح  است و تا حدودی توانسته در این موضوع ساماندهی ایجاد کند اما هدف این گزارش جلب توجه مسئولان به این نکته است که آیا با ادامه این روند و افزایش شمار موتورها  و راکبان آن علاوه بر مخدوش شدن چهره آرام کیش و مخدوش شدن این چهره در میان گردشگران، رسالت اولیه ای که یکی از امتیازات و ویژگی های جزیره محسوب می شد زیر سوال نخواهد رفت! آیا نباید با اتخاذ سازو کارهای مدیریتی تعداد تردد موتور را در سطح جزیره کنترل کرد؟

 شماره خبر : 4715         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.