ابراهیم ارزانی پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
بروکراسی مناطق آزاد مانع رشد و توسعه این مناطق است
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
جزیره کیش میزبان جشنواره بین‌المللی گردشگری با محوریت هتل‌داری
صدور مجوز پرواز جایروکوپترهای کیش به جزایر و بنادر مجاور
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
خطوط مسافری دریایی از کیش و قشم به دبی و عمان راه اندازی می شود
امانت است و موقت!
عجیب است!
به مطالبات جامعه مراکز پذیرایی توجه شود
آغاز فعالیت کانون بازنشستگان جزیره کیش
رعایت استاندارد‌های هشتاد و پنجگانه لازمه پلاک گذاری خودرو‌های وارداتی
سینمای خانگی جهالت و ابتذال را به جامعه تزریق می کند
دستگیری خریدار کلاهبردار درکیش
تاکنون ۶ حلقه چاه در میدان گازی کیش راه‌اندازی شده است

  آخرين اخبار
بروکراسی مناطق آزاد مانع رشد و توسعه این مناطق است
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
جزیره کیش میزبان جشنواره بین‌المللی گردشگری با محوریت هتل‌داری
صدور مجوز پرواز جایروکوپترهای کیش به جزایر و بنادر مجاور
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ، 6 ذی القعده 1445 ، 15 می 2024 ، شماره 4464 (1848 دوره جدید)
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ، 5 ذی القعده 1445 ، 14 می 2024 ، شماره 4463 (1847 دوره جدید)
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
خطوط مسافری دریایی از کیش و قشم به دبی و عمان راه اندازی می شود
امانت است و موقت!
عجیب است!
  پربيننده ترين اخبار
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
هادی خسروانی فراهانی سرپرست جدید معاونت سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش شد
وحید شجاعی سرپرست حوزه مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش شد
با رقابت ناسالم و غیر قانونی شاغلین در صنوف مختلف مقابله خواهیم کرد
شنبه 22 اردیبهشت 1403 ، 2 ذی القعده 1445 ، 11 می 2024 ، شماره 4460 (1844 دوره جدید)
جزیره کیش می تواند نقش موثری در صنعت پخش ایفا کند
شرکت‌های نوآور حوزه گردشگری در کیش مورد حمایت قرار می‌گیرند
کمبود شدید نیروی کارمتخصص در جزیره کیش
نقش معلمان در پرورش نسل آینده از اهمیت بسزایی برخوردار است
نشست مشترک اعضاء شورای شهر با آموزش و پرورش کیش
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 ، 30 شوال 1445 ، 9 می 2024 ، شماره 4459 (1843 دوره جدید)
مناطق آزاد از جنس مشارکت جویی و مشارکت آفرینی هستند
راه اندازی مرکز آموزشی پژوهشگاه رویان در جزیره کیش
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

چمن کیش آیا به جام جهانی قطر می رسد؟!
ابراهیم ارزانی

حدودا بهمن ماه سال گذشته بود که سعید محمد دبیر وقت شورایعالی مناطق آزاد در نشست با عزیزی خادم رئیس وقت فدراسیون فوتبالدر سخنانی بلند پروازانه و بدون بررسی و تحقیق صحبت از آماده سازی 5 زمین چمن فوتبال برای شکل گیری یک کمپ تمرینی برای استفاده بمنظور برپایی اردوهای تدارکاتی و دیدار های دوستانه تیم های شرکت کننده در جام جهانی قطر در کیش خبر داد.

  

.   بر اساس وعده سعید محمد قرار بود این زمین ها حداکثر تا شهریور 1401 یعنی دو ماه پیش از آغار جام جهانی آماده بهره برداری شوند.وعده ای که البته همانند بسیاری از دیگر وعده های دبیر وقت شورایعالی مناطق آزاد رنگ تحقق بخود نگرفت و بر زمین ماند !و بررسی ها نشان می دهد نه تنها در موعد مقرر که تا بعد از آن هم احتمال تحققش ضعیف است.  همزمان با اعلام دبیر شورایعالی مناطق آزاد عملیات اجرایی این پروژه  در جزیره کیش آغاز شد و متاسفانه بدون مطالعه و کارشناسی ، دو زمین چمن خوب ورزشگاه المپیک کیش که پیش از این برای بازسازی آن هزینه میلیاردی شده بود زیر شخم رفت ! چمن های طبیعی خوب آن  تکه تکه شد وبا شش چرخ  به بلوارها و حاشیه خیابان های جزیره انتقال یافت تا بدون اینکه ضرورتی داشته باشد ، همه چیز از صفر و نو آغاز شود. در صورتی که همانگونه که پیش از این هم نوشته بودیم می شد حداقل این دو زمین خوب را نگه داشت و هر کار جدیدی بر روی زمین های  جدید که خوشبختانه در مجموعه المپیک و مجاورت زمین های چمن موجود هم کم نبود اجرا شود . اما تصمیم  این بود که این دو چمن از بین برود وبا صرف هزینه های چند برابری  از اساس چمن های جدید کاشته و کار شود! فوتبال داخلی کیش حداقل برای یک سال بطور کامل تعطیل شود و جزیره ای که می خواهد در مجاورت کشور برگزار کننده جام جهانی از مواهب آن برخوردار گردد و با  برگزاری  برنامه هایی هم چون جشنواره فوتبالی داعیه مشارکت در جام جهانی را دارد  خود فوتبال داخلی اش تعطیل شود! تا تعریف بهره برداری از مواهب جام جهانی در توسعه فوتبال در جهان معنی و مفهوم جدیدی پیدا کند.

پس از آن در اسفند ماه سال گذشته  معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش اعلام داشت 5 زمین چمن تمرینی که یکی از آنها هیبریدی خواهد بود تا قبل از مسابقات جام جهانی در مجموعه المپیک کیش آماده بهره برداری خواهد شد و در اختیار تیم های شرکت کننده در جام جهانی قرار خواهد گرفت.

در اردیبهشت سال 1401 سرپرست وقت تیم ملی فوتبال بهمراه دو تن از اعضا هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در سفر به کیش از روند آماده سازی زمین چمن هیبریدی کیش اظهار رضایت کردند و اظهار امیدواری کردند با بهره برداری تا قبل از شروع جام جهانی این ورزشگاه با چمن جدید میزبان تیم ملی فوتبال ایران باشد

در خرداد ماه 1401 در جریان برگزاری مراسم پر خرج جشنواره فوتبالی در کیش که با تبلیغات فراوان و  حضور تنی چند از ستارگان فوتبال ایران و وزیر ورزش و جوانان برگزار شد اعلام شد تیم ملی فوتبال ایران در شهر یور ماه و همزمان با "فیفا دی" برای برگزاری اردوی تدارکاتی و برگزاری بازی دوستانه به کیش خواهد آمد، اما تیم ملی در شهریور بجای کیش به اتریش رفت و با .... و.... بازی کرد! چون اصلا  زمین چمنی در کیش وجود نداشت!

 

اما امروز در حالی که فقط 20 روز به آغاز  بازیهای جام جهانی در کشور قطر باقی مانده است  بر خلاف وعده های مسئولان نه 5 زمین چمن کمپ تمرینی کیش احداث شده است و نه خبری از آماده شدن تنها زمین هیبریدی ورزشگاه المپیک کیش برای استفاده  تیم های شرکت کننده در جام جهانی است!

سال گذشته و به دفعات در یادداشت های مختلف وقتی از مسئولین خواستیم وعده های بدون مطالعه و بدون کار شناسی ندهند و اینقدر مردم را با شعاربیهوده  سرگرم نکنند ما را متهم به سیاه نمایی وایجاد  ناامیدی  کردند...!

اما این واقعیتی بود که متاسفانه  از روز اول تکلیف آن مشخص بود و همان اندازه که مدیران ارشد و مسئولان وعده و وعید می دادند و هیاهو براه انداخته بودند آگاهان فوتبال در کیش  که از امکانات و ظرفیت های آن آگاهی داشتند می دانستند که خبری نیست واینها  هیاهو یی بیشنیست. موضوعی که بدون برنامه و مطالعه انجام شد و موجب گردید علاوه بر اینکه بمدت حداقل یکسال فوتبال داخلی کیش (که اتفاقا یکی از اهداف اصلی برگزاری  مسابقات فوتبال جام جهانی گسترش و توسعه فوتبال در شهر های مختلف جهان هست ) تعطیل شود ، موجب شد در این مدت تیم های مختلف باشگاهی  داخل کشور نیز از کیش دور گردند و هیچ تیمی برای برگزاری اردو ی تدارکاتی به کیش نیاید . در صورتی که می شد برای تامین این دو موضوع زمین ها و امکانات موجود را حفظ میکردیم و چمن های جدید را در زمین های جدید ایجاد می کردیم تا بودجه ها نیز بیخودی هدر نرود! از سوئی معلوم نیست این عدد 5 زمین چمن  از کجا آمد ؟! احداث 5 زمین  چمن که یکی اش هیبریدی خواهد بود مرتب و مستمر در سخنان مسئولان کیش و کشور  تکرار شد!  زمین اصلی و شماره یک که هنوز آماده  نیست و تا 20 روز مانده به آغاز جام جهانی  حتی معجزه هم نمی تواند آن را آماده کند! و حتی فراتر از معجزه هم اگر اتفاق بیفتد  نه تنها  در این مدت هیچ تیم خارجی متقاضی حضوردر کیش و استفاده از این زمین آنگونه که مسئولان قول داده بودند ، نبوده و نیست که حتی تیم ملی کشورمان نیز برنامه ای برای حضور در کیش قبل از آغاز جام جهانی اعلام نکرده است! و اصولا برنامه ریزی برای آن انجام نشده است تا کشوری از وجود چنین امکاناتی مطلع شده باشد!  قطریها هم قطعا منتظر آماده شدن زمین هیبریدی کیش برای معرفی آن به تیم های شرکت کننده در جام جهانی نخواهند ماند!  زمین شماره 2 که چمن بود و مورد استفاده تیم های باشگاهی داخلی کیش و میزبان برگزاری بسیاری از مسابقات کشوری بود در حال حاضر  به تلی از خاک تبدیل شده و از رنگ چمندر آن  بجز آنهایی که به فنس های دورادور زمین ها آویزان شده است(!) خبری نیست و زمین های 3و 4 و 5 هم که اصلا وجود خارجی ندارند ! بارها گفته ایم و نوشته ایم چرا مسئولین بر اساس واقعیت حرکت نمی کنند و اساسا چرا بدون مطالعه و مشاوره و کارشناسی اظهار نظر می کنند ! و اینکه چرا هیچ دستگاه نظارتی وجود ندارد که اگر مسئولی وعده ای داد و تحقق پیدا نکرد به چرایی آن رسیدگی کند؟ و مسئول را پاسخگو سازد؟ظاهرا در مجموعه وسیع فوتبال کیش هم کسی نبوده  در این مورد مشورتی بدهد و پافشاری  نماید حداقل یک زمین را برای فوتبال داخلی کیش نگه دارند تا فعالیت ورزشی جوانان کیش هم  آسیبی نبیند و هر دو زمین چمن موجود همزمان  با هم از رده خارج نشود و از هدر رفت بیت المال هم جلوگیری شود.

شاید توجیه مسئولان این باشد که درست است به جام جهانی نرسیدیم ولی حداقل امکاناتی به مجموعه ورزشی کیش اضافه شده که ماندگار است! این درست! اما آیا برای ایجاد و افزایش این امکانات این همه هیاهو نیاز بود؟! آیا آگر سازمان منطقه آزاد کیش و یا دبیرخانه  مناطق آزاد به این تشخیص رسیده بود که مثلا  فلان امکانات زیر ساختی باید در کیش ایجاد می کرد نیاز به این روش ها واینگونه  شعارها بود؟ !مگر این همه امکانات ورزشی که پیش از این در کیش ایجاد شده است و امروزه کیش را به یکی از بهترین شهرهای دارای امکانات ورزشی  در کشور تبدیل کرده است  با این همه هیاهو در سایه مسائلی هم چون جام جهانی صورت گرفته است ؟!

امروزه آنچه مسلم است چمن کیش نه طبیعی اش نه هیبریدی به جام جهانی نخواهد رسید   و مهم  تر از آن در واقع  ربطی به جام جهانی ندارد ( !) و امکان هیچ نوع بهره برداری از آن با موضوع جام جهانی وجود ندارد ، مگر اینه فیفا و کشور قطر توافق کنند برگزاری جام جهانی را به تعویق بیندازند تا  زمین چمن هیبریدی  وعده داده شده مسئولان در ورزشگاه المپیک کیش آماده شود....!!!!!!!!!!! بعد جام جهانی را برگزار کنند !!!!!!!!!!!
 شماره خبر : 4333         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.