کار مشترک : ابراهیم ارزانی – نیما رجبی پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
بروکراسی مناطق آزاد مانع رشد و توسعه این مناطق است
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
جزیره کیش میزبان جشنواره بین‌المللی گردشگری با محوریت هتل‌داری
صدور مجوز پرواز جایروکوپترهای کیش به جزایر و بنادر مجاور
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
خطوط مسافری دریایی از کیش و قشم به دبی و عمان راه اندازی می شود
امانت است و موقت!
عجیب است!
به مطالبات جامعه مراکز پذیرایی توجه شود
آغاز فعالیت کانون بازنشستگان جزیره کیش
رعایت استاندارد‌های هشتاد و پنجگانه لازمه پلاک گذاری خودرو‌های وارداتی
سینمای خانگی جهالت و ابتذال را به جامعه تزریق می کند
دستگیری خریدار کلاهبردار درکیش
تاکنون ۶ حلقه چاه در میدان گازی کیش راه‌اندازی شده است

  آخرين اخبار
بروکراسی مناطق آزاد مانع رشد و توسعه این مناطق است
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
جزیره کیش میزبان جشنواره بین‌المللی گردشگری با محوریت هتل‌داری
صدور مجوز پرواز جایروکوپترهای کیش به جزایر و بنادر مجاور
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ، 6 ذی القعده 1445 ، 15 می 2024 ، شماره 4464 (1848 دوره جدید)
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ، 5 ذی القعده 1445 ، 14 می 2024 ، شماره 4463 (1847 دوره جدید)
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
خطوط مسافری دریایی از کیش و قشم به دبی و عمان راه اندازی می شود
امانت است و موقت!
عجیب است!
  پربيننده ترين اخبار
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
با رقابت ناسالم و غیر قانونی شاغلین در صنوف مختلف مقابله خواهیم کرد
شرکت‌های نوآور حوزه گردشگری در کیش مورد حمایت قرار می‌گیرند
جزیره کیش می تواند نقش موثری در صنعت پخش ایفا کند
شنبه 22 اردیبهشت 1403 ، 2 ذی القعده 1445 ، 11 می 2024 ، شماره 4460 (1844 دوره جدید)
نقش معلمان در پرورش نسل آینده از اهمیت بسزایی برخوردار است
کمبود شدید نیروی کارمتخصص در جزیره کیش
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 ، 30 شوال 1445 ، 9 می 2024 ، شماره 4459 (1843 دوره جدید)
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 ، 4 ذی القعده 1445 ، 13 می 2024 ، شماره 4462 (1846 دوره جدید)
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 ، 3 ذی القعده 1445 ، 12 می 2024 ، شماره 4461 (1845 دوره جدید)
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

هیاهو برای هیچ ... !
کار مشترک : ابراهیم ارزانی – نیما رجبی

درست در پایان همین ماه یعنی 28 روز دیگر مسابقات فوتبال جام جهانی قطر شروع می شود.دو سه سالی است برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی در کشور همسایه قطر سوژه ای را بدست برخی مسئولان داده است تا با هیاهوی آن در واقع شعارهای رویایی بدهند!

  



درست در پایان همین ماه یعنی 28 روز دیگر مسابقات  فوتبال جام جهانی قطر شروع می شود.دو سه سالی است برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی در کشور همسایه قطر سوژه ای را بدست برخی مسئولان داده است تا با هیاهوی آن در واقع  شعارهای رویایی بدهند!و هیچ نگرانی هم از بابت پاسخگویی برای عدم تحقق آنها نداشته باشند. موضوعی که البته برای  مدیران و مسئولان ما کاملا عادی و طبیعی است و تعجبی ندارد! یعنی شما هر چقدر می توانی وعده بده و حرف بزن و هر چه به ذهنت رسید را بگو  که انجام می دهی ! چه کار داری عملی بشود یا نشود؟  چه کارداری اصلا امکان عملی شدن دارد یا ندارد ، چه کار داری این چیزی که میگویی با شرایط و قواعد جهانی و امروز دنیا مطابقت دارد یا ندارد ؟چه کسی را تا حالا بابت عدم تحقق وعده هایش بازخواست کرده اند؟! برای انجام نشدنش هم تا دلت بخواهد دلیل وجود دارد، از شرایط تحریم  کشور تا ردیف نشدن بودجه تا عدم همکاری و همراهی  سایر دستگاههای اجرایی و نداشتن اختیارات لازم تا............... هایا کارت!

مروری کلی داشته باشیم برآنچه در رابطه با جام جهانی قطر تاکنون توسط مسئولین بیان شده است:

اول گفتند با توجه به شرایط دوستی سیاسی بین ما و کشور قطر و عدم توانایی قطر برای میزبانی از جام جهانی بدلیل  کوچک بودن آن می خواهیم در برگزاری این مسابقات با قطر مشارکت داشته باشیم ، مثل اینکه مثلا  بازیهای گروه  Fبا شرکت تیم های  بلژیک، کانادا، کرواسی، مراکش  در ورزشگاه المپیک جزیره کیش برگزار شود! بعد گفتند نه! این که با قوانین فیفا جور در نمی آید . ما آماده پذیرایی از میزیانی اردوهای تدارکاتی تیم های  راه یافته به جام جهانی  در جزیره کیش هستیم، این هم نه برنامه ریزی برای آن انجام شد و از همان اول مشخص بود با توجه به امکانات سایر کشورهای منطقه  و شرایط ما ،استقبالی از آن نخواهد شد ضمن اینکه ما در جزیره کیش اصولا امکاناتی در این سطح چه از لحاظ ورزشی و اقامتی و خدمات شهری نداشتیم و نداریم !  این هم بعد از مدتی به فراموشی سپرده شد ،بعد گفتند هزینه های قطر گران است ما تماشاگران و مسافران جام جهانی را به کیش می آوریم ، بیایند در کیش اقامت کنند و برای دیدن بازیها به قطر بروند!و این هم به گواه رئیس جامعه هتلداران  ایران که اخیرا اعلام کرده بود حتی یک نفر هم پذیرش مسافر جام جهانی تاکنون نداشته ایم! بعد از این مرحله اعلام شد :خب! ایرانی های علاقمند به حضور در قطر را که می توانیم به کیش بیاوریم تا از اینجا  با کشتی  کروز و هواپیما به دوحه قطر بروند! که اخیرا یکی از مسئولین  بنادر دریانوردی کشور اعلام کرده بود ما اصولا  در کشور کشتی کروز نداریم و این نیمچه کروزهایی  هم هستند نه اجازه پهلوگیری در بنادر قطر را دارند و نه امکان پهلوگیری در جزیره کیش!

وضعیت صنعت هواپیمایی مان هم که کاملا مشخص است  ، ضمن اینکه چه دلیلی دارد مسافران داخل کشور  بجای پرواز مستقیم به قطر راه کج کنند و بیایند کیش و از اینجا بروند!

بعدها هم اعلام شد همه این بی برنامگی ها و مشکلات بخاطر "هایا کارت "هست که ما از آن غافل بوده ایم....!

قرار بود کمپ تمرینی تیم ملی در کیش ایجاد شود و اردوی تدارکاتی تیم ملی و بازیهای دوستانه قبل از مسابقات جام جهانی در کیش برگزار شود  که جدا از مبهم بودن وضعیت آماده شدن و امکان بهره برداری از  زمین چمن ورزشگاه کیش تا قبل از پایان آبان ، تیم ملی فوتبال ایران  یک بار برای تشکیل اردو به قطر رفت و یک بار  به اتریش  و بر اساس آنچه اعلام شده است اردوی نهایی نیز در دوحه قطر برگزار خواهد شد. بازیهای تدارکاتی هم در تهران!

جالب است وقتی تیم ملی  کشور ایران هیچ برنامه ای برای استفاده از زمین چمن و امکانات ورزشی  کیش ندارد ، چگونه ما توقع داریم  تیم های خارجی راه یافته به جام جهانی به کیش بیایند و در اینجا دلار خرج کنند! و شگفت انگیز ترین و غیر قابل تحمل ترین موضوعی که  جدیدا"توسط برخی  مطرح می شود  این است که می گویند : ما می دانستیم ممکن است خیلی از این برنامه ها عملی  نشود! فقط  هوشمندی بخرج دادیم می خواستیم  به این وسیله توجه مسئولان کشور را به جزیره کیش جلب کنیم و برای ایجاد امکانات جدید  در کیش از دولت بودجه بگیریم ! که اگر نگاه این باشد که باید گفت: وامصیبتا!

تشکیل ستاد جام جهانی قطر در جزیره کیش از سال 99، برگزاری مراسم افتتاحیه جزیره فوتبالی با حضور وزیر ورزش و ستارگان و چهره‌های مطرح فوتبالی کشور، وعده برگزاری رویداد‌ها و برنامه‌های این جشنواره تا پایان شهریوری که گذشت  به صورت هفتگی و در فصل پاییز تا روز جام جهانی به صورت روزانه؛ خبر برگزاری جشنواره جزیره فوتبالی در راستای ایفای نقش ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به مدت ۶ ماه در جزیره کیش و وعده برگزاری دهها  رویداد مختلف ورزشی، جشنواره های رقابتی، نمایشگاه ها، مسابقات ورزشی، برنامه های تلوزیونی طی این مدت و ادامه موج فوتبالی کیش تا نوروز سال آینده و ... همه و همه وعده هایی بود که این روزها و در فاصله حدود 28 روزمانده تا جام جهانی قطر رنگ واقعیت به خود نگرفته است.  جزیره کیش این روزها روی خط سکون و سکوت روزگار می گذراند و انگار نه انگار که جام جهانی در فاصله تنها 275 کیلومتری از ما در حال تدارک برای آغاز  است! فرصتی که شاید هیچ زمان دیگری پیش نیاید!

به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ برگزاری برخی از رویدادهای جهانی در همجواری برخی از کشورها  شاید تنها فرصت ویژه ای باشد که منطقه ای که مدت زمان طولانی در رکود و بی رونقی سپری کرده بتواند به واسطه آن جان دوباره ای بگیرد. آن رویداد جهانی جام جهانی قطر 2022 است و آن منطقه، جزیره کیش! متاسفانه در فاصله حدود 28 روز مانده تا برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی خبری از تب و تاب میزبانی که جلسات و نشست های زیادی برای آن برگزار شد و وعده و وعید های بسیاری هم داده شد، نیست. آن تب و تب ها چه بود و این سکوت و سکون چیست؟ ردیف  بودجه های کلان اختصاص داده شده چقدر است ؟ چه افداماتی انجام شد و چگونه هزینه شد؟ !سوالات  مکرر مردم کیش  است که بی پاسخ مانده  است!

این گزارش با نگاهی به جشنواره فوتبالی جزیره کیش به عنوان جشنواره ای موضوعی جام جهانی قطر 2022 را فرصتی ویژه برای کیش معرفی می کند و در ادامه گذری بر وعده و وعید ها مسئولان برای آماده سازی جزیره کیش برای این رویداد بین المللی خواهد داشت که البته  همه آنگونه که از اول پیدا بود و ما به دفعات در این نشریه عنوان کردیم هیاهویی برای هیچ بود...!

 

گذری بر جشنواره های موضوعی

جشنواره های موضوعی مدتها است که در کشور ما با موضوعات مختلف فعالیت می کنند. جشنواره هایی با محورهای مختلف که با تاکید بر موضوعات خاص سعی می کنند توجهات را به آن موضوع جلب کنند تا تاثیر گذاری بیشتری در سطح جامعه به وجود آورند. همواره یکی از مهمترین اهداف این جشنواره ها هم در واقع جذب گردشگرحداکثری و بهره برداری ها اقتصادی بوده است. اکثرا این جشنواره ها با توجه به اینکه محدودیتی در برگزاری در بازه زمانی خاصی ندارند، می توانند زمانهای مرده سال از نظر جشنواره را با توجه به موضوعشان پوشش دهند تا فضای نشاط در جامعه هر چه بیشتر افزایش یابد. اما سوال مهم اینجا است که این جشنواره ها تا چه حد تاثیر واقعی در پر رنگ کردن موضوعات مربوط به خودشان در فضای جامعه دارند.آیا واقعا یک جشنواره موضوعی در حوزه های مختلفی چون فیلم، موسیقی و... می تواند در دراز مدت باعث رسیدن به اهداف اولیه برگزاری آن شود یا برگزاری آن تنها یک ردیف بودجه را برای جشنواره صرف خواهد کرد تا این بودجه هم مستهلک شود و و در آینده هم برآیندی برای آنچه رخ داد دیده نشود! جشنواره موضوعی می تواند به شکل مهم و موثری باعث افزایش توجه به شاخه های مهم فرهنگ و هنر در کشور شود و در دراز مدت تاثیرات مهمی در فضای فرهنگی جامعه  بگذارد اما متاسفانه شاهدیم که این جشنواره ها حداقل تاثیر را دارند و تنها برگزاری زودگذر آنها مدت کوتاهی فضای جامعه  را متاثر کند و نتیجه آنچنانی را شاهد نیستیم. جشنواره جزیره فوتبالی که قرار بود 6 ماه متوالی در پاییز و زمستان 1401 به بهانه  برگزاری جام جهانی قطر در کیش جریان  داشته باشد از آن دست جشنواره هایی بود که علی رغم اختصاص ردیف بودجه و رفت و آمد های بسیار مسئولان و برگزاری جلسات در هاله ای از ابهام قرار دارد و این روزها که انتظار شور و هیجان و نشاط اجتماعی در آستانه شروع این مسابقات می رود  در بی خبری به سر می برد!

 

فرصتی مغتنم برای کیش

 برگزاری جشنواره جزیره فوتبالی در جزیره کیش به بهانه رویداد جام جهانی فوتبال قطر از جمله جشنواره هایی بود که بعد از افتتاحیه پر طمطراق و برگزاری نشست های خبری متعدد با شعارهای بزرگ و رویایی ، این روزها که به  آغاز رویداد نزدیک می شویم خبری از آن نیست! جام جهانی قطر از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ برابر با ۳۰ آبان تا ۲۷ آذرماه ۱۴۰۱ به مدت ۲۸ روز در چهار شهر دوحه، الوقره، الخور و الریان برگزار می‌شود و از آن رویدادهایی است که بسیاری از شهر ها و کشورهای همجوار خود را متاثر کرده است . این اولین باری است که بازی های جام جهانی در خاورمیانه برگزار می گردد. مسابقات در ماه‌های ژوئن و ژوئیه سال ۲۰۲۲ بین ۴۸ تیم که شامل تیم میزبان‌ نیز می شود برگزار خواهد شد. جالب است بدانید که فیفا  در شرایطی به میزبانی قطر رای داد که آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا هم برای میزبانی جام جهانی فوتبال اعلام آمادگی کرده بودند. جدی‌ترین رقیب قطر برای میزبانی مسابقات استرالیا بود و همگان تا دقایق آخر باتوجه به وسعت کم قطر و شرایط نامطلوب آب و  هوایی شانس استرالیا برای میزبانی را بیشتر می‌دانستند اما قطر با توجه به قدرت و نفوذی که داشت توانست این امتیاز را برای خود کسب کند و موفق به کسب امتیاز جام جهانی شود. قطر برای گرفتن میزبانی مشکلاتی نیز داشت که یکی از این مشکلات بدی آب و هوا بود. اما دولت قطر تعهد داده تا بهترین امکانات را به کار گیرد تا هوا معتدل و فضا برای بازی ها مناسب باشد و دما از ٤٣ درجه به ١٩ درجه برسد. گزارشات نشان می دهد که این کشور حدود ۱۷ میلیارد هزینه کرده تا بتواند این عنوان را بدست  آورد. برخی از رسانه ها از سایر هزینه های پنهانی برای کسب این عنوان هم سخن به میان آوردند و حتی قطر برای این که بازی ها در شرایط بهتری برگزار شود شهری به نام لوسیل را نیز افتتاح نمود تا در فضایی رویایی و مجلل مراسم افتتاحیه و اختتامیه را برگزار نماید.با این تفاسیر نکته قابل تامل و چیزی که از زمان قطعی شدن میزبانی قطر مطرح شد مسافت بین جزیره کیش تا دوحه قطر بود که به تنها ۲۷۵ کیلومتر می رسید، یعنی با پرواز هوایی این مسیر کمتر از یک ساعت و با کشتی حدود چهار ساعت زمان می‌برد. از همان ابتدا با توجه به وسعت این کشور و ظرفیت محدود اقامت در آن،همسایگان قطر برای مشارکت در میزبانی اعلام آمادگی کردند، از عربستان گرفته تا امارت، کویت و عمان و حتی ترکیه. ایران نیز از سال ۱۳۹۷ با پیشنهاد میزبانی اردوی تیم‌ها و تماشا گران  در جزایر خلیج‌فارس اعلام آمادگی کرد. پایین بودن  هزینه‌ها، نزدیکی این جزایر به قطر و امکان سفر بدون ویزا، از جمله انگیزه‌های ایران برای طرح مشارکت در میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ بود. طبق آخرین اعلام، در قطر حدود ۱۷۵ هزار اتاق برای تماشاگران  و شرکت‌کنندگان در بازی‌های جام جهانی وجود دارد که توازنی با آمار یک میلیون و ۵۰۰ هزار تماشاچیِ تخمین ‌زده‌شده، ندارد و این فرصت بسیار ویژه ای برای  کشورهای مجاور منجمله جزیره کیش بود تا نسبت به جذب مسافران جام جهانی تلاش کند . به گفته مسیح‌الله صفا اقامت در جزیره کیش یک‌چهارم قیمت هتل‌های قطر تمام می‌شود. وی  پیش از این گفته بود: از آنجا که بازی‌های جام‌جهانی در تقارن با سفرهای پاییزه ایرانی‌ها به کیش است، در زمان جام جهانی ۲۰۲۲ می‌توان دست‌کم پنج‌هزار تخت استاندارد در اختیار تماشاگران  قرار داد، به طوری‌که رضایت آن‌ها را جلب کند.

 

سهم از درآمد جام جهانی

بسیاری از تماشاگران  جام جهانی فوتبال درباره چگونگی گرفتن ویزای رایگان ایران، مسیر دسترسی، بافت اجتماعی، فرهنگی و جغرافیای متفاوت آن در مقایسه با کشورهای عربی، سیاست، لباس و پوشش، خوراک و نوشیدنی اطلاعاتی ندارند، از همین‌رو جام جهانی ۲۰۲۲ درصورت مدیریت درست می‌توانست  فرصت غنیمتی برای توسعه گردشگری در ایران و جذب گردشگر به کیش باشد. جزیره کیش با توجه به موقعیت مکانی خود از لحاظ نزدیکی به کشور قطر که میزبان مسابقات جام جهانی 2022 است باشد. بر اساس آمار منتشر شده  برگزاری جام جهانی 2014 در برزیل حدود 4 و نیم میلیارد برای فیفا درآمد را به دنبال داشت. فیفا 2018 که در روسیه رخ داد مبلغی حدود 5 و نیم میلیارد برای فیفا درآمدزایی داشت و پیش بینی شده که جام جهانی آتی که در سال 2022 و در کشور قطر برگزار خواهد شد بتواند درآمدی 5 میلیارد دلاری را برای فیفا کسب کند.کشور ایران با امتیاز نزدیکی جزیره کیش به کشور قطر و وجود امکانات و مزایای این جزیره می توانست  در این درآمد کلان دلاری سهمی داشته باشد و فرصت های مناسبی را برای جزیره کیش و اقتصاد آن فراهم کند.

۲۰ رویدادی که قرار بود در جشنواره جزیره فوتبالی کیش برگزار شود اما...

در میان خبرهای جاری مربوط به جام جهانی قطر و نقش ایران در این رویداد خبر از برگزاری حدود ۲۰ رویداد ورزشی در جشنواره جزیره فوتبالی در جزیره کیش پیش از این اعلام شده بود . تیر ماه 1401 بود که توسط مسئولان  این جشنواره  با بیان اینکه جشنواره جزیره فوتبالی در راستای ایفای نقش ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به مدت ۶ ماه در این جزیره برگزار می شود اعلام شد: ۲۰ رویداد مختلف ورزشی، جشنواره های رقابتی، نمایشگاه ها، مسابقات ورزشی، برنامه های تلوزیونی طی این مدت در این جزیره برگزار خواهد شد. در کنفرانس خبری این جشنواره اعلام شد: در مرحله اول به دنبال این هستیم که کیش به عنوان مقصد گردشگری برگزار کننده جشنواره فوتبالی با رویکرد اصلی جذب گردشگران ایرانی ساکن در داخل و خارج کشور برای تحقق برنامه های جمهوری اسلامی در ایفای نقش برای جام جهانی و رونق کسب و کار کیشوندان باشد.هم چنین تبدیل کیش به کمپ تیم های ملی فوتبال نیز از دیگر اولویت های برگزاری جشنواره جزیره فوتبال در کیش اعلام شد  که در راستای میزبانی از اردوی تیم ملی و روزهای فیفا (فیفا دی) با ایجاد   پنج  زمین چمن استاندارد صورت می گیرد  جایزه بزرگ موسیقی جام جهانی، جشنواره فیلم و عکس جام‌جهانی، جشنواره استیکر، کارتون، کاریکاتور، المان‌های شهری ، نمایشگاه صنایع مرتبط با فوتبال، فوتبال کلینیک با همکاری ایفمارک، کارگاه‌های تخصصی آموزشی در حوزه فوتبال، نمایشگاه دستاوردهای اقتصادی ایران و قطر، دهکده فوتبال ایرانی از رویدادهای برنامه ریزی شده در قالب جشنواره جزیره فوتبال اعلام شده است . حضور ۶۵ بازیکن بین المللی ایرانی و خارجی، برپایی مسابقات ستارگان فوتبال ایران و جهان در جام جهانی ۱۹۹۸،  برگزاری مسابقات ویژه فوتبال بانوان، فوتبال خیابانی، ساحلی، صابونی با حضور بزرگان این رشته‌ها، اکران مسابقات با حضور کارشناسان داخلی وخارجی، استعداد یابی فوتبال، مسابقه گزارشگر شو را از دیگر برنامه‌های جشنواره جزیره فوتبالی است. مسئولان اعلام کردند  برنامه‌ها از تیر ماه  شروع و اختتامیه های برخی رویدادهای به جشنواره نوروزی کیش متصل می‌شود تا موج فوتبالی کیش تا نوروز سال آینده ادامه داشته باشد. اما این برنامه ها در فاصله حدود 28 روز مانده به جام جهانی تا کنون چه مقدار رنگ واقعیت به خود گرفته جای بحث و بررسی است. اینکه برای برگزاری این رویدادها چه مقدار بودجه در نظر گرفته شده بود؟ منابع بودجه از کجا تامین شده یا احتمالا نشده! و نحوه هزینه کرد به چه صورت بوده سوالاتی است که باید به آنها پاسخ داده شود!

 شماره خبر : 4309         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.