واردات خودرو به مناطق آزاد نیازمند شرایط ویژه پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت در جزیره کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد
میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
رئیس جمهور و هیأت دولت نگاه ویژه ای به مناطق آزاد و ویژه دارند
همکاری مشترک کیش و ارس برای تکمیل ظرفیت گردشگری
پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش
مساعدت در تمدید اقامت گردشگران در هتل های کیش
بهره‌مندی از ظرفیت‌های سازمان ملی استاندارد در صنعت گردشگری
ایرانی‌ها برای خرید به جای کشورهای خارجی باید به مناطق آزاد بروند
برگزاری آئین تجلیل و تکریم پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
تغییر تاریخ برگزاری مسابقات جهانی تکواندو به میزبانی کیش

  آخرين اخبار
شنبه 1 اردیبهشت 1403 ، 11 شوال 1445 ، 20 آپریل 2024 ، شماره 4443 (1827 دوره جدید)
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت در جزیره کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد
میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
چهارشنبه 29 فروردین 1403 ، 8 شوال 1445 ، 17 آپریل 2024 ، شماره 4442 (1826 دوره جدید)
رئیس جمهور و هیأت دولت نگاه ویژه ای به مناطق آزاد و ویژه دارند
همکاری مشترک کیش و ارس برای تکمیل ظرفیت گردشگری
  پربيننده ترين اخبار
برگزاری جشنواره نان و شیرینی در کیش
دوشنبه 20 فروردین 1403 ، 28 رمضان 1445 ، 8 آپریل 2024 ، شماره 4436 (1820 دوره جدید)
یکشنبه 26 فروردین 1403 ، 5 شوال 1445 ، 14 آپریل 2024 ، شماره 4439 (1823 دوره جدید)
ایرانی‌ها برای خرید به جای کشورهای خارجی باید به مناطق آزاد بروند
برگزاری آئین تجلیل و تکریم پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
استقبال خوب گردشگران از تفریحات دریایی در ایام نوروز کیش
اجرایی شدن نرخ‌های جدید حمل و نقل درون شهری از اول اردیبهشت در کیش
تقدیر از دو فعال رسانه ای توسط سازمان منطقه آزاد کیش
اختصاص دستگاه ماموگرافی سه بعدی به بیمارستان کیش
راه اندازی آزمایشی ریال دیجیتال در جزیره کیش
دولت، در جذب سرمایه خارجی در مناطق آزاد ناکام بوده است
سرپرست جدید مدیریت فناوری‌های راهبردی و تحول دیجیتال شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
تغییر تاریخ برگزاری مسابقات جهانی تکواندو به میزبانی کیش
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

آیا باید منتظر تغییر در دستورالعمل ورود خودرو به مناطق آزاد باشیم؟
واردات خودرو به مناطق آزاد نیازمند شرایط ویژه

این روزها و در شرایطی که آیین‌نامه واردات خودرو تصویب شده، انتقادات زیادی به آن وارد می‌شود و حتی در اظهار نظرمسئولان شاهد درخواست بازنگری در این آیین نامه هستیم. باید منتظر ماند و دید آیا تغییری در این آیین نامه ایجاد خواهد شد یا دولت همچنان اصرار دارد دستورالعمل تهیه شده برای واردات خودرو اجرایی شود!

  



به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ هنوز مدت زیادی از انتشار آیین نامه اجرایی واردات خودرو نگذشته که این آیین نامه مورد انتقاد واردکنندگان ، نمایندگان مجلس و مردم قرار گرفته است و خصوصا در مناطق آزاد این نوع  از آزاد سازی مورد قبول نیست. آیین نامه ورود خودرو که چندی پیش از سوی دولت ابلاغ شد دارای 9 بند و دو تبصره بود. در بند پنجم این آیین نامه در ارتباط با شرایط ورود خودروها به مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی توضیحاتی داده شده بود. بر اساس این دستورالعمل خودرویی، تنها خودروهای تمام برقی و هیبریدی امکان ورود به مناطق آزاد را خواهند داشت و واردکنندگان موظف هستند تا زیر ساخت های لازم در این زمینه مانند ایستگاه های شارژ را ایجاد کنند و همچنین سقف واردات خودروهای خارجی 20 هزار دلار تعیین شده است.

 این مدل از آزاد سازی واردات خودرو که مدت ها به عنوان یک مشکل اساسی در مناطق آزاد  از آن یاد می شد انتظار مردم و فعالان اقتصادی در مناطق آزاد خصوصا جزیره کیش را برآورده نکرد و پس از ابلاغ این آیین نامه انتقادات زیادی به آن وارد شد تا جایی که اخیرا دبیرشورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی نیز به آن واکنش نشان داد و خواستار بازنگری در مصوبه واردات خودرو شد. سعید محمد تاکید کرد اشکالات موجود در مصوبه منجر به اجحاف به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شده وی گفت: مشوق های در نظر گرفته شده برای سرزمین اصلی بیش از مناطق آزاد است و حتی مناطق آزاد با محدودیت بیشتری نسبت به سرزمین اصلی مواجه شده اند. سعید محمد از این اشتباهات در قانون گذاری برای مناطق آزاد را به عنوان سمی مهلک برای سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی کشور یاد کرد.

در همین راستا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از هیات تطبیق مجلس درخواست کردن آیین نامه اجرایی واردات خودرو را مجددا بررسی کند.لطف الله سیاه کلی گفت: روح قانون مرتبط با واردات خودرو برای تنظیم بازار پاسخگویی به نیاز جامعه، ارتقای تولید داخل، ایجاد رقابت، کاهش قیمت و افزایش کیفیت بوده است؛ اگر قرار است در آیین نامه واردات خودرو این موارد رعایت نشود، بهتر است اساساً آیین نامه‌ای برای واردات خودرو نداشته باشیم.این نماینده مجلس می گوید مجلس پیگیری‌های زیادی انجام داد وزارت صمت در تدوین آیین نامه ورود خودرو با مجلس همکاری داشته باشد، اما متاسفانه این اتفاق صورت نگرفت.سیاهکلی ضمن انتقاد از دستورالعمل یاد شده گفت: براساس آنچه که در آیین نامه آمده صرفاً امکان واردات خودروهای کمتر از 20 هزار یورویی فراهم است، این در حالی است که باید سقف قیمتی 25 هزار یورویی تعیین می‌شد.

شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت جزیره کیش نیز موضوع واردات خودرو را از موضوعات مهم و اساسی در جزیره کیش برشمرد و با اشاره به آزاد سازی واردات خودروهای هیبریدی به مناطق آزاد گفت: همه می دانیم یکی از موضوعلات مهمی که برای مردم کیش غیر قابل تحمل است وجود خودروهای فرسوده شخصی و همچنین ناوگان فرسوده حمل و نقل شهری است که نیازمند نوسازی است. وی خطاب به مسئولان با بیان اینکه واردات خودروهای هیبریدی و برقی به مناطق آزاد تصویب شده است پس بگذارید واردات خودروهم بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد انجام شود، بیان داشت: محدودیت های سرزمین اصلی برای وارادت خودرو به جزیره  کیش نباید بدون نگاه کارشناسی اعمال شود و همواره یکی از خواسته های به حق مردم در مناطق آزاد اجرای قانون چگونگی اداره مناطق آزاد است و می خواهیم این مناطق طبق قانون خودش اداره شود. چرا در اجرای مواد آن محدودیت ایجاد می شود و یا در اجرای آن واهمه ای وجود دارد؟

اما مردم کیش هم به عنوان کسانی که از نزدیک ضربات مهلکی که عدم آزاد سازی ورود خودرو به جزیره کیش بر پیکره اقتصادی و گردشگری جزیره کیش زده است را لمس کرده اند این آیین نامه را در تضاد با روح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد می دانند و آن را دارای اشکلات زیادی می دانند.

یکی از کیشوندان با اشاره به عمر کوتاه خودروهای برقی با توجه به شرایط آب و هوایی جزیره می گوید: یقینا خودروهای چینی برقی که از نظر کیفیت در حد خودروهای ژاپنی نیستند، خیلی سریعتر به معضل خرابی دچار خواهند شد و مسئولان باید به این امر توجه داشته باشند. 

یکی دیگر از کیشوندان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت:  با مراجعه به سایتهای معتبر و خودرو سازهای بزرگ برقی و هیبریدی، فقط یک خودرو هیبریدی در مرز ۲۰.۰۰۰ یورو موجود است و با توجه به سقف وارادات اعلام شده باید از کشورهای با تکنولوژی  پاینتر مثل چین و هند اقدام به واردات کرد. البته واردات خودروهای چینی سفارشی بدون کیفیت برای ارزان تر شدن ، خرید از این کشورها را با ریسک بالا مواجه خواهد کرد.

یکی دیگر از کیشوندان نبود زیرساخت مناسب برای ورود خودرو های هیبریدی را مطرح کرد و گفت: در صورت خرید خودرو های برقی از سوی وارد کنندگان زیر ساخت و جایگاه های شارژ توسط کدام متولی و از چه زمانی ساخته خواهد شد؟هزینه شارژ خودروهای برقی چقدر خواهد بود و چگونه محاسبه می شود؟ وی ادامه داد: در صورت ورود خودرو برقی به کیش و مناطق آزاد، پلاک گذر موقت آنها ممکن نخواهد بود، زیرا محلی برای شارژ خودرو در سرزمین اصلی وجود ندارد و عملا با این اقدام جلوی تردد خودروها از مناطق آزاد گرفته می شود.

یکی از بانوان کیشوند نیزاز عدم شفافیت آیین نامه در خصوص نحوه ورود انتفاد کرد و گفت:  واگذاری به اشخاص بر اساس کدام مکانیسم خواهد بود و چه راهکارهایی و با چه «ضمانت هایی» و چه نوع شفافیتی، برای جلوگیری از بروز فساد در این خصوص پیش بینی، تصویب و اجرا خواهد شد.

کیشوند دیگری گفت: احتمالا خودروهای چینی را با استحاله آنها با تغییر جنس ورق بدنه به حلبی و ... همانطور که در خودروهای وارداتی چینی در داخل کشور دیدیم به قیمت زیر ۲۰.۰۰۰ یورو خواهند رساند و  با فرض صحت و سلامت ورود خودروهای کاملا سالم و استاندارد و ارزان ، مشتری چگونه میتواند این خودروها را بخرد ؟

یکی از کیشوندان هم با بیان اینکه با اجرایی شدن این آیین نامه جزیره کیش مامن خودروهای بی کیفیت چینی می ‌شود زیرا  خودروهای زیر ۲۰ هزار یورو تفاوتی با خودروهای ساخت داخل نخواهد داشت و نوسازی  ناوگان حمل و‌نقل عمومی به هیچ عنوان با این خودروها امکان‌ پذیر نیست گفت: ورود چنین خودروهایی به جزیره کیش فقط باعث میشود هر روز نیمی از وقت و سرمایه مردم در تعمیرگاهها سپری شود و فقط بر مشکلات افزوده خواهد شد.  

با توجه به اعتراضاتی که به تبعات مصوبه اخیر واردات خودرو خصوصا در مناطق آزاد وارد است و با توجه به اینکه قرار است این دستوالعمل از اول مهر ماه اجرایی شود باید منتظر ماند و دید آیا تغییری در این آیین نامه ایجاد خواهد شد یا دولت همچنان اصرار دارد دستورالعمل تهیه شده برای واردات خودرو اجرایی شود!

 

 


 شماره خبر : 4192         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.