دغدغه اول من مردم کیش بود پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
حضور 10 شرکت دانش‌بنیان هرمزگان در رویداد بین‌المللی همتایابی «اقتصاد دریامحور»
شهر جدید آفتاب با کارکرد گردشگری و پشتیبانی جزیره کیش ایجاد خواهد شد
سیامک احمدی باردیگر سرپرست تیم ملی بدمینتون شد
با فرد خاطی برابر مقررات برخورد خواهد شد
بروکراسی مناطق آزاد مانع رشد و توسعه این مناطق است
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
جزیره کیش میزبان جشنواره بین‌المللی گردشگری با محوریت هتل‌داری
صدور مجوز پرواز جایروکوپترهای کیش به جزایر و بنادر مجاور
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
خطوط مسافری دریایی از کیش و قشم به دبی و عمان راه اندازی می شود
امانت است و موقت!
عجیب است!
به مطالبات جامعه مراکز پذیرایی توجه شود
آغاز فعالیت کانون بازنشستگان جزیره کیش

  آخرين اخبار
حضور 10 شرکت دانش‌بنیان هرمزگان در رویداد بین‌المللی همتایابی «اقتصاد دریامحور»
شهر جدید آفتاب با کارکرد گردشگری و پشتیبانی جزیره کیش ایجاد خواهد شد
سیامک احمدی باردیگر سرپرست تیم ملی بدمینتون شد
با فرد خاطی برابر مقررات برخورد خواهد شد
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 ، 7 ذی القعده 1445 ، 16 می 2024 ، شماره 4465 (1849 دوره جدید)
بروکراسی مناطق آزاد مانع رشد و توسعه این مناطق است
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
جزیره کیش میزبان جشنواره بین‌المللی گردشگری با محوریت هتل‌داری
صدور مجوز پرواز جایروکوپترهای کیش به جزایر و بنادر مجاور
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ، 6 ذی القعده 1445 ، 15 می 2024 ، شماره 4464 (1848 دوره جدید)
  پربيننده ترين اخبار
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
با رقابت ناسالم و غیر قانونی شاغلین در صنوف مختلف مقابله خواهیم کرد
جزیره کیش می تواند نقش موثری در صنعت پخش ایفا کند
شنبه 22 اردیبهشت 1403 ، 2 ذی القعده 1445 ، 11 می 2024 ، شماره 4460 (1844 دوره جدید)
نقش معلمان در پرورش نسل آینده از اهمیت بسزایی برخوردار است
شرکت‌های نوآور حوزه گردشگری در کیش مورد حمایت قرار می‌گیرند
کمبود شدید نیروی کارمتخصص در جزیره کیش
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 ، 30 شوال 1445 ، 9 می 2024 ، شماره 4459 (1843 دوره جدید)
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 ، 4 ذی القعده 1445 ، 13 می 2024 ، شماره 4462 (1846 دوره جدید)
عجیب است!
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 ، 3 ذی القعده 1445 ، 12 می 2024 ، شماره 4461 (1845 دوره جدید)
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

گفت و گوی اختصاصی روزنامه اقتصاد کیش با حجت الاسلام حسن زاده
دغدغه اول من مردم کیش بود

آذر ماه 1396 جزیره کیش میزبان حجت الاسلام دکتر احمد حسن زاده در جایگاه امامت جمعه جزیره کیش شد و شهریور ماه 1401 او را به شهر قم بدرقه کرد. حجت الاسلام احمد حسن زاده از دیار کرمان از جمله روحانیونی بود که پس از 5 سال توانست محبوبیت ویژه ای میان مردم کیش پیدا کند. شاید صداقت در کلام واصرار بر پرداختن به دغدغه ها و مشکلات مردم در نماز جمعه وایراد خطبه هایی ارزشمند ، او را به چنین شخصیتی در کیش تبدیل نمود. حجت الاسلام حسن زاده آنطور که خود می گوید حدود سه ماه قبل به‌دلیل پاره‌ای مشکلات شخصی درخواست پایان مأموریت خود را به شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ارسال کرد که چندی بعد پذیرفته شد. حجت الاسلام حسن زاده نگاهی ویژه به دغدغه های مردم در برهه های مختلف داشت و به همین دلیل خبر رفتن او بسیاری از مردم کیش را متاثر ساخت. گفت و گویی را در یک روز قبل از جلسه تودیع و معارفه با این روحانی محبوب انجام داده ایم که به عنوان خاطره ای ماندگار از او در اذهان مردم جزیره به یادگار بماند.

  


جزیره کیش و مردم دوست داشتنی اش

حجت الاسلام حسن زاده می گوید: من همیشه کیش را دوست داشته ام و مردم کیش برایم بسیار قابل احترام و دوست داشتنی بوده و هستند  اما شرایطی برایم پیش آمده که اصلا نمی توانم بمانم .فرزند آخر خانواده هستم و وقتی پدر از دنیا رفت والده ام  بسیار تنها شد و امروزرسیدگی به مادرم برایم در اولویت است. رسیدگی به مادر و پذیرش مسئولیت  هردو توام با هم قابل جمع شدن نیست و نمی توانستم در یک زمان بطور درست و مطلوب به هر دو آنها رسیدگی کنم. مردم کیش بسیار با فرهنگ و باهوش و نجیب هستند و امتیازات اجتماعی بالایی دارند و معتقدم خود مردم اول از همه باید به فکر خودشان و جایگاه کیش باشند و کیش را رونق دهند چون مردم نقش اول و اصلی را  در سازندگی کیش خواهند داشت چرا که معتقدم  جزیره  کیش باید از همه نظر جایگاه ممتازی در سطح کشور داشته باشد .

 

خطبه هایی با باور قلبی

برای هر موضوع و مشکل  مردم کیش وقتی به باور قلبی می رسیدم حتما آن را مطرح می کردم شاید دیر به یک باور می رسیدم اما بعد از اثبات حقانیت و درک عمیق نسبت به یک موضوع خاص ،  قطعاً پیگیر می شدم و ملاحظه هیچکسی را هم نمی کردم. در این چند سال به غیر از دوران کرونا که تجمع های مذهبی بسیار محدود برگزار می شد، خطبه های زیادی خواندم اما در این سال ها هیچ خطبه ای تحت تاثیر هیچکس خاصی خوانده نشد. گاهی خطبه ای را آماده می کردم و نزدیک مصلی که می شدم با خودم می گفتم: این مطلب را صلاح نیست و امروز نباید مطرح کنم. او می گوید  همه خطبه های خود را نوشته و مکتوب دارم  و می توانم  آن را  تبدیل به کتابی نمایم.وی ادامه می دهد: اجازه ندادم در خطبه هایم زبان کس دیگری باشم و تنها زبان فکر و درک خودم بودم که البته همیشه سعی کردم در چارچوب درک درست از مسائل  جای بگیرد. دکتر حسن زاده افزود :  ترسم همواره از رضایت خدا و ضایع نشدن حق کسی بود و آبروی دیگران برایم مهم بود چون آبروی ریخته شده قابل جمع شدن نیست. وی افزود:  هیچگاه به حوزه افراد خاص ورود نکردم و موضوعات به صورت کلی و با اشاره بیان می شد و همیشه سعی داشتم قداست جایگاه امام جمعه  و اعتمادی که مردم به این جایگاه دارند  را حفظ کنم.  وی می گوید: اگر نتوانستم جایگاه را ارتقاء دهم حداقل تلاش کردم تنزل پیدا نکند و خوشبختانه نتیجه این اقدامات در حضور گسترده مردم و مراجعه به دفتر امامت جمعه به روشنی دیده می شد. درب دفتر امام جمعه همیشه به روی مردم باز بود و همیشه مملو از جمعیت و این نشان می دهد که همواره ارتباطی عمیق میان مردم و دفتر امام جمعه وجود دارد .

 

مامور به انجام وظیفه هستیم

حجت الاسلام حسن زاده گفت: هیچ شانی غیر از شان خدمتگزاری برای خودم نمی بینم و احساس نمی کردم امام جمعه هستم. امروز من با دو سال قبل و ده سال بعد فرقی ندارد و کسی هستم که آمده ام به مردم خدمت کنم و فقط باید برای مردم تلاش کنم ، شاید بسیاری از موضوعات به نتیجه نرسیده است اما ما مامور به نتیجه نیستیم مامور به انجام وظیفه و  تکلیف هستیم و نتیجه دست خدا است. گوش دادن به مشکلات مردم و پیگیری آن ها ولو اینکه نتیجه ای حاصل نمی کند ما را در  راه نتیجه بخش کردن ماموریت خودمان موفق خواهد ساخت.

از دغدغه های فرهنگی جامعه  تا معیشت مردم  

بیشترین دغدغه ما دغدغه های فرهنگی است که ابعاد گسترده ای دارد و نماز جمعه هم قلب فرهنگی شهر است و به تبع آن  امام جمعه رئیس این قرارگاه است. برای ارتقای سطح فرهنگ کیش مجموعه نهاد امام جمعه بسیار تلاش کردند. شعاری دادیم و گفتیم تبلیغ باید از مساجد به مدرسه و دانشگاه گسترش پیدا کند و تا حد زیادی هم انجام شد. طلبه های متخصص در حوزه های مختلف فضای مجازی، مواد مخدر، خانواده و ... وارد مدارس شدند و با دانش آموزان ارتباط گرفتند و بسیار تاثیرگذار بود و البته متاسفانه دوران کرونا باعث شد این روند  با وقفه روبرو شود. حوزه اقتصاد و معیشت مردم و بالا رفتن جایگاه کیش هم ازدیگر  توقعات مردم از ما بود تا آنجا که توانستیم به این حوزه ورود کردیم و از ابزارها استفاده شد تا جایگاه کیش ارتقا پیدا کرد.  اشتغال؛ معیشت؛ مشکلات و بوروکراسی های اداری و مباحث مربوط به بهداشت و درمان همواره از جمله مشکلات مردم کیش بوده  که با مراجعه به دفتر امام جمعه مکررا مطرح  و پیگیری می شد.

پیشنهاد ایجاد تعاونی های کارگری در کیش

اوکه موضوع رساله اش شرکت های تعاونی بوده  به پیشنهاد ایجاد شرکت های تعاونی در مقطعی از دوران مسئولیت خود اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورها این مدل از شرکت ها با ماهیت تعاونی وجود دارد و بسیار موفق عمل کرده اند. اگر تعاونی در کیش تشکیل شود بسیاری از مشکلات مردم سطح پایین از نظر اقتصادی حل خواهد شد و اگر تعاونی ها نباشند هیچکدام از کارگران نمی توانند در آینده شغلی خود ارتقاء یابند و همیشه کارگر خواهند ماند . در برخی از کشورهایی که با سیستم تعاونی کار می کنند بعد از مدتی همه کارگران به نوعی سهامدار و صاحب کارخانه و تولید کننده می شوند و پیاده سازی این مدل در جزیره کیش بسیار تاثیر گذار است. یکی از سه پایه اقتصاد ما اقتصاد تعاونی است اما متاسفانه تا کنون اراده ای برای انجام آن در جزیره کیش وجود نداشته است اما به باور من این کار  در جزیره کیش قابل انجام است. با این اقدام کارگران علاوه بر کار کردن تولید کننده هم خواهند بودو چون کار متعلق به خودشان است کیفیت تولید و سهم آنها  از کار بالاتر خواهد رفت.دکتر حسن زاده بحث معیشت مردم خصوصا افراد ضعیف، درمان و آموزش و پرورش را از دغدغه های عمده خود معرفی کرد و گفت: شاید نتیجه خاصی را برای این امور مهم شاهد نبودیم  اما برایمان بسیار مهم بود و همواره پیگیری می کردیم.او می گوید همواره از  رسانه ای کردن فعالیت ها و پیگیریها  واهمه داشتم   چرا که نگران بودم  شاید با کار رسانه ای شخص  از اصل کار انجام شده بیشتر مطرح شود. وی  گفت: اما  در نامه اخیری که به رئیس جمهور نوشتم کار رسانه ای انجام شد  و تاثیر زیادی هم داشت و از این بابت بسیار خوشحالم.

سازمان منطقه آزاد کیش همراه همیشگی

وی در تحلیل خود از کار با مدیران مختلف در سازمان منطقه آزاد کیش گفت: در این چند سال دولت آقایان روحانی و رئیسی را دیدیم و با مدیران مختلف در سازمان منطقه آزاد کیش کار کردیم و خوشبختانه هیچ مشکلی با مدیران مختلف نداشتیم و اگر هم با رفتار و تصمیمی موافق نبودیم بسیار دوستانه مطرح می شد  و تعامل  بسیار خوبی با همه مدیران در دوره های مختلف داشتیم.

با یک رویه خاص نمی توان مسیر را تغییر داد

وی با بیان اینکه حضور اقشار ضعیف در کیش به مجموعه ای از عوامل مرتبط است گفت: سیستم مدیریتی نقش بسیار مهمی را برعهده دارد. اعمال سلیقه از سایر نهادها دست مدیران را برای تصمیم گیری می بندد و تصمیمات را به آنها دیکته می کند. این موضوع در دوره های مختلف وجود داشته و با این نوع از رویه و نگاه نمی توان مسیر را تغییر داد. علاوه بر این رکود اقتصاد کشور به صورت کلی و نوع سیاستگذاری ها و همینطور سطح  درک و شناخت  از مناطق آزاد موضوعات بسیار اساسی است و اصلاح برخی از قوانین مناطق آزاد می تواند کیش را به ریل اصلی خود بازگرداند.

 

 

 

 

 

 تمایز گردشگران کیش از کیشوندان

اگر بخواهیم قضاوت درستی راجع به مسائل فرهنگی کیش داشته باشیم بایستی میان کیشوندان و بومیان با گردشگران تمایز قائل شویم. مردم کیش به واقع از لحاظ فرهنگی در سطح بالایی هستند و فرهنگ ساکنان جزیره  جایگاه قابل قبولی دارد. کیشوندان فرهنگ اجتماعی و خانوادگی خاصی دارند و طبیعی است که وضعیت گردشگران با کیشوندان متفاوت باشد. به نظر می رسد گردشگران اطلاعات ضعیفی درباره جزیره دارند و باید در شهر مبدا اطلاعات لازم به آنها داده شود و آنها هم قطعا خواهند پذیرفت  چون گردشگر تابع قوانین شهر مقصد است.

شاخص ترین دستاوردها

حجت الاسلام حسن زاده در پاسخ به این سوال که شاخص ترین دستاورد خود در دوران  مسئولیت در جزیره کیش  را چه می دانید که از به نتیجه رسیدن آن لذت بردید گفت: دو حوزه به صورت همزمان پیش رفت از جمله توسعه زیر ساخت های فرهنگی از جمله ساخت و توسعه  مساجد بود که در این راه مجموعه نهاد امام جمعه و سازمان منطقه آزاد کیش بسیار کمک کردند و علاوه بر آن گسترش تبلیغ از مسجد به مدارس و اجرای طرح تربیتی "رز" که از قبل از تولد تا بعد از آن را شامل می شد، از طرح های بسیاری خوبی بود که با برگزاری کلاس های تربیتی عده زیادی در آن دوره ها آموزش دیدند.

مردمی که خود حلال مشکلات خودشان هستند

حسن زاده در پاسخ به این سوال که نارضایتی عمومی مردم را نسبت به وضعیت فعلی جزیره چگونه ارزیابی می کند و باید برای حل آن چه کرد؟ گفت: علاوه بر آنچه پیش از این گفته شد ثبات مدیریت در سیاستگذاریها نقش تعیین کننده ای دارد و متاسفانه در کیش بارها شاهد جابجایی های نابهنگام مدیران بودیم اما مردم باید خودشان هم تلاش کنند جایگاه کیش را بالا ببرند. بایستی فرض بر این باشد که مدیریت ثبات ندارد تا کی باید منتظر پایداری و ثبات مدیران باشیم؟ بازارایان ،سازندگان و سرمایه گذاران  نباید منتظر برنامه مدیران باشند که آیا تحقق پیداکند یا خیر؟  .بلکه  با افکار سازنده و همکاری و اتحاد خود  موقعیت ممتازی را برای کیش بوجود آورند. و کیش را در این جایگاه ممتاز نگهدارند تا رفت و آمد مدیران خللی در جایگاه و موقعیت آن وارد نسازد. در حوزه استفاده بهینه از نعمت دریا، گردشگری غذا و جذابیت رستوران ها، کیفیت اجناس موجود در بازارها و ... می توان بسیار متمایز بود و بهتر از این عمل کرد. باید کاری کنیم که مردم به کیش بیایند! جزیره کیش زمانی در حوزه تجارت   بسیار بارزتر و موفق تر  بود اما متاسفانه امروز وضعیت سابق را  ندارد.

رفت و آمد در دفتر امام جمعه  کیش در روزهای پایانی ماموریت حجه الاسلام حسن زاده بسیار زیاد بود و گروه گروه برای خداحافظی می آمدند و گفت و گوی ما به نوعی نیمه تمام باقی ماند و ادامه گفتگو را به فرصت دیگری موکول کردیم.... به عنوان سوال پایانی از او پرسیدیم که بعد از کیش به کجا خواهند رفت و چه خواهد کرد؟ او گفت:  علاقه وافری به تدریس از کودکی داشتم و از سال دوم طلبگی تدریس را آغاز کردم بعد از کیش به قم خواهم رفت و دوباره در کنار رسیدگی به امور والده به تدریس در حوزه خواهم پرداخت؛

 

 

 

 شماره خبر : 4147         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.