مناطق آزاد و وزارت امور خارجه برای صادرات هماهنگ شده‌اند پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
هدف هیئت ورزش کارگران کیش کمک به توسعه ورزش است
برنامه های رمضان و نوروز جزیره کیش تشریح شد
رضایت‌سنجی از کیشوندان و گردشگران در ایام نوروز با سامانه‌۱۲۴
برنامه‌ سازمان منطقه آزاد کیش برای پیگیری کلان پروژه‌ی شهر هوشمند کیش
برای ورود عملیاتی به موضوع شهر هوشمندکیش آمادگی داریم

  آخرين اخبار
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
یکشنبه 27 اسفند 1402 ، 6 رمضان 1445 ، 17 مارچ 2024 ، شماره 4433 (1817 دوره جدید)
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
  پربيننده ترين اخبار
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

صفری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه:
مناطق آزاد و وزارت امور خارجه برای صادرات هماهنگ شده‌اند

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: در مناطق آزاد و به‌موازات آن در وزارت امور خارجه، گام‌های خوبی در زمینه صادرات برداشته شده است.

  

، مهدی صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به برگزاری جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع مناطق آزاد، گفت: امروز درباره بررسی سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و بررسی مشکلات و اینکه چگونه می‌توان به رفع چالش‌ها کمک کرد، نشستی با آقای سعید محمد رئیس مناطق آزاد کشور برگزار کردیم.

وی افزود: مناطق آزاد می‌تواند منبع ارزی بالایی در جهت صادرات، تولید و صدور خدمات مهندسی به شمار برود که آقای محمد، گزارشی از سرمایه‌گذاری، موانع و چالش‌ها و همچنین امتیازاتی که این مناطق دارد ارائه داد و ارگان‌های مختلف نیز نظرات خود را ارائه کردند.

وی با بیان اینکه مشکل اساسی این است که بسیاری از قوانین مناطق آزاد ما مخدوش شده است، گفت: امروز افرادی که در خارج زندگی می‌کنند را تشویق می‌کنیم تا در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند. پیش از این مناطق آزاد ما واردات انجام می‌داد، اما الان فشارمان در این جهت است که تولید در این مناطق انجام شود و آن تولیدات را صادر کنیم.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه اظهار کرد: بر اساس گزارش آقای محمد، در مناطق آزاد و به‌موازات آن در وزارت امور خارجه، گام‌های خوبی در زمینه صادرات برداشته شده است.

صفری با تأکید بر اینکه اولویت ما همکاری با کشورهای همسایه است، گفت: هفت‌ کشور غیر همسایه از کشورهای هدف ما محسوب می‌شوند؛ به‌خصوص اینکه مناطق مشترک آزاد داشته باشند؛ اما ما باید شرکت‌های مشترک با این کشورها ایجاد کنیم تا طرفین بتوانند به‌طور مشترک فعالیت کنند. در نتیجه می‌توانیم با استفاده از ماشین‌آلات و تکنولوژی، محصولات را به‌جای وارد کردن، صادر کنیم.

وی با بیان اینکه شاید این سؤال ایجاد شود که چرا این‌گونه اقدام می‌کنید، تصریح کرد: باید گفت اغلب کشورها به دنبال خودکفایی هستند و خودشان تمایل به تولید کالا دارند و می‌گویند اگر می‌خواهید صادراتی انجام دهید، باید در کشور ما حضور داشته باشید.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که یک قدم عقب‌تر حرکت کنیم و اگر کشورها تمایل داشته باشند، این مناطق را ایجاد کنیم. امکان ایجاد این مناطق مشترک با پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان و کشورهای دیگر مانند امارات، وجود دارد.

صفری ادامه داد: این کار با کشورهای غیر همسایه از جمله چین این کار در انجام است، مسائل و مشکلات بررسی شد و مناطق آزاد می‌تواند در حل آن‌ها اثرگذار باشد و ترانزیت و حمل‌ونقل انجام شود. در مورد بندر کاسپین در شمال و بندر چابهار در جنوب، صحبت‌هایی شد تا رفع موانع کنیم.

وی افزود: به دلیل اهمیت این موضوع جلسه بعدی کمیته حمل‌ونقل بین‌الملل جمعه آینده در چابهار برگزار می‌شود و ارگان‌های مختلف نیز در این نشست حاضر خواهند شد.

وی تصریح کرد: در این جلسه مسائل از نزدیک بررسی خواهد شد این مناطق از تحریم مستثناست و ما می‌توانیم از این امتیاز بهره ببریم و در جهت ترانزیت کالا از کشورها مانند هند و چین، سریلانکا و بنگلادش به سمت شمال استفاده کنیم.

معاون اقتصادی وزیر خارجه افزود: برخی کشور برای ترانزیت کالاهایشان به منطقه چابهار علاقه‌مند هستند و در همین راستا، امروز یا فردا هیئتی از ازبکستان به ایران می‌آیند و برای ایجاد انبار و دپوی کالایشان و بررسی امانت صادرات و واردات به خواهند رفت چابهار است.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین که از روز گذشته اجرایی شدن آن کلید خورده است، ادامه داد: با سفر وزیر امور خارجه به چین و ملاقات با وزیر خارجه این کشور، دو طرف اعلام کردند این قرارداد اجرایی می‌شود و کار آغاز شده است. وزارتخانه‌های بهداشت، گردشگری و بخش شیلات مشغول اجرایی کردن این قرارداد هستند.

وی افزود: فضای بسیار خوبی برای صادرات آبزیان به چین داریم در محصولاتی همچون عسل و گیاهان دارویی ما ظرفیت بالایی داریم و این موضوع ربطی به تحریم ندارد بلکه بستگی به همت و پیگیری ما دارد.

صفری گفت: محصول عسل ایرانی یکی از مواردی است که در چین مورد بررسی قرار می‌گیرد و طرف چینی گفته است به‌زودی مجوز آن را می‌دهد همچنین مجوز آبزیان نیز به‌زودی صادر خواهد شد اگر ما بتوانیم بر روی این موضوع کار کنیم، می‌توانیم صادرات غیرنفتی خودمان را به‌خصوص در بخش شیلات، صیفی‌جات و این کالاها به دو یا سه برابر افزایش دهیم.

صفری با اشاره به جمعیت بالای کشور چین تصریح کرد: این کشور دارای جمعیت بالا و مصرف بالا است. اگر ما توان تولید میگو را بالا ببریم، یکی از مجوزهایی که چین به ما داده است، مربوط به میگو است که می‌توانیم تا ۴ برابر فعلی آن را صادر کنیم.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه همچنین در مورد بخش دیگری از تفاهمات ایران و چین، بیان داشت: وزارت بهداشت هم می‌تواند ارتباطات خودش را در بخش علمی، فنی و پارک فناوری مشترک، دنبال کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران یک تفاهم‌نامه مشترک با وزارت‌خانه همتای خود در چین دارد که مفاد آن دنبال می‌شود.

وی گفت: اگر ما همت کنیم با این مجوزها بین دو تا سه میلیارد دلار صادرات خواهیم داشت. الان تقاضا در بخش آبزیان و میگو چهار تا پنج برابر است که ما توان تولید نداشتیم و باید زیرساخت‌های آن ایجاد شود.

صفری افزود: در بخش عسل و اقلام دیگر کشاورزی به وزارت کشاورزی اعلام کردیم در این زمینه تمرکز داشته باشند. اگر ما به هفت تا هشت کشور مانند روسیه، آسیای مرکزی، قفقاز، هند و چین صادرات کالاهای کشاورزی و آبزیان داشته باشیم، درآمد خوبی خواهیم داشت.تاریخ انتشار 28 دی 1400

 شماره خبر : 3275         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.