مالیات بر ارزش افزوده، با قانون مناطق آزاد همخوانی ندارد پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
هدف هیئت ورزش کارگران کیش کمک به توسعه ورزش است
برنامه های رمضان و نوروز جزیره کیش تشریح شد
رضایت‌سنجی از کیشوندان و گردشگران در ایام نوروز با سامانه‌۱۲۴
برنامه‌ سازمان منطقه آزاد کیش برای پیگیری کلان پروژه‌ی شهر هوشمند کیش
برای ورود عملیاتی به موضوع شهر هوشمندکیش آمادگی داریم

  آخرين اخبار
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
یکشنبه 27 اسفند 1402 ، 6 رمضان 1445 ، 17 مارچ 2024 ، شماره 4433 (1817 دوره جدید)
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
  پربيننده ترين اخبار
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

ثاقب فرد مدیر مجامع و حسابرسی سازمان منطقه آزاد کیش در نشست بررسی چگونگی اجرای قانون مالیات، قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد :
مالیات بر ارزش افزوده، با قانون مناطق آزاد همخوانی ندارد

ثاقب فرد مدیر مجامع و حسابرسی سازمان منطقه آزاد کیش در نشست بررسی چگونگی اجرای قانون مالیات، قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد را نافی قوانین این منطقه عنوان کرد و گفت: این قانون نظریه مالیات بر ارزش افزوده را از اساس نقض می‌کند.

  

به گزارش اقتصاد  کیش، محمد ثاقب‌فرد مدیر امور مجامع و حسابرسی این سازمان با اشاره به ناهمخوان بودن این قانون با قوانین مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد از سوی دولت تامین هزینه نمی شوند بنابراین اعمال مالیات بر ارزش افزوده در این مناطق جایگاهی ندارد.

وی افزود: تصویب قانونی ناگهانی از سوی مجلس که فعالان اقتصادی مناطق آزاد را بی‌توجه به برنامه‌ریزی‌های مالی ایشان مبنی بر معافیت‌های مالیاتی، ملزم به محاسبه مالیات بر ارزش افزوده می‌کند، بسیار عجیب است و حتی در سرزمین اصلی این قانون به صورت پلکانی و مرحله‌ای، و طی ۸ فراخوان انجام شده و به اجرا رسیده است.

مدیر امور مجامع و حسابرسی سازمان منطقه آزاد کیش ، در ادامه نشست عنوان کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس نیاز به خوراک دارد و صنف سندیکای صنایع جزیره و جامعه پذیرایی باید با ارائه‌ اعداد کمی و کیفی درخصوص آسیب‌های احتمالی بر صنایع خود، قابلیت عرضه این درخواست را در مجلس فراهم کنند.

محمد پازوکی مدیر توسعه تجارت نیز، با اشاره به تشکیل کارگروه‌هایی در مدت اخیر با همراهی کمیسیون امنیتی شورای تامین اظهار داشت: با در نظر گرفتن گستره تاثیر این تصمیم بر فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی مناطق آزاد، باید تعمق بیشتری روی موضوع داشت چرا که طبق ماده ۶و۷ و بند۷ماده۱۲، این اتفاق نافی قوانین مناطق آزاد است.

محمد پازوکی افزود: آیین‌نامه اجرایی قانون بودجه و عدم وجود زيرساخت‌های لازم برای اجرای آن می‌توانند امکان تعویق عملیاتی شدن این قانون را فراهم کند و از عواقب اجرای شتابزده آن جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: اصلاحیه بودجه بزودی  در مجلس ارائه خواهد شد و با تجدیدنظر دوباره این طرح را بررسی خواهند کرد.

پازوکی تاکید کرد: نمایندگان مناطق آزاد در مجلس باید با حضور قوی به موقع از مخالفت تلویحی کمیسیون اقتصادی مجلس، استفاده کرده و جلوی این قانون را بگیرند.

همچنین رئیس امور مالیاتی کیش با بیان این مطلب که قانون بودجه از اسناد بالادستی تبعیت می‌کند و پیشنهادات بعد از ارائه مجلس به‌صورت لایحه، و بررسی‌های لازم و تایید شورای نگهبان، به عنوان قانون بودجه ابلاغ می‌شود، گفت: سازمان مالیاتی کشور به عنوان مجری مکلف است از آن تمکین کند.

وی با اشاره به ۱۰ تبصره و ۳۳ بند ارکان مالیاتی بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: طبق بند۳ تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۰، مناطق آزاد کشور مطابق سرزمین اصلی، مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده‌اند و کلیه مودیان اقتصادی ملزم به ثبت‌نام هستند.

او با اشاره به اینکه مالیات بر ارزش افزوده پاییز سال۸۷ در کشور ایران برای اولین بار به اجرا درآمد و مشمولین و مودیان طی ۸ فراخوان مشخص شدند، گفت: اشخاص حقوقی جز در موارد ماده ۱۲ که ۱۷مورد می ‌باشد، و اشخاص حقیقی نیز در ۲۷مورد، مشمول محسوب می‌شوند.

رئیس امور مالیاتی کیش ادامه داد: مودیانی که نسبت به ارزش‌افزوده ثبت‌نام نکرده‌اند، مجاز به دریافت این مبلغ از مردم نیستند ولی مکلف به پرداخت آن به اداره مالیاتی بوده و جریمه هم خواهند شد.

وی تصریح کرد: کلیه فعالین اقتصادی که برای خرید، مالیات پرداخت می‌کنند، به همین اعتبار از ابتدای سال۱۴۰۰ معاف از مالیات فروش هستند.

وی  افزود: فعالین اقتصادی دیگری که در مناطق ویژه تجاری شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شوند و مشمولین این قانون برای مشاهده قوانین می‌توانند به سامانه‌های این اداره مراجعه کرده و به تکالیف قانونی خود آشنا شوند.

دبیر سندیکای صاحبان صنایع کیش نیز، با بیان این مطلب که اصل قوانین مناطق آزاد توسط مجلس تصویب شده است و بسیاری مصوبات نافی آن اجرا شده است، گفت: اداره دارایی کیش نباید زیر بار این قانون برود و به صرف مصوبه مجلس، آن را اجرایی کند.

شیرازی‌منش با تاکید بر اینکه در صورت احقاق چنین قانونی، اسم مناطق آزاد باید برداشته شود ! افزود: خروجی این قانون درآمدزایی که نخواهد داشت هیچ، بلکه سرمایه‌گذاران را از این مناطق دور خواهد کرد و ارتباط بسیاری از کارخانجات تولیدی با مناطق آزاد قطع و عرصه برای حضور کارخانجات خارجی آماده می‌شود و عملا تولید زیرسوال می‌رود.

مديرعامل جامعه هتلداران کیش نیز در این نشست  از تعامل مدیران اداره مالیاتی کیش با بخش خصوصی تقدیر کرد و گفت: اولین انگیزه سرمایه‌گذاران در کیش، معافیت مالیاتی بوده و اکنون علاوه بر آن، مالیات بر ارزش افزوده نیز در حال تحمیل شدن به آنان می‌باشد.

مسیح‌الله صفا ادامه داد: علی‌رغم گذشت بیش از ۲۶سال از تصویب قوانین مناطق آزاد، حتی ۲۵درصد آن هم اجرا نشده است، پس این قانون هم می‌تواند اجرا نشود.

وی ادامه داد: این قانون حداقل تا انتخابات به تعویق بیفتد تا تامل و تعمق بیشتری روی آن بشود، وگرنه سرمایه‌گذاران از کیش فرار می‌کنند و پروژه‌ها متوقف خواهند شد.

ابوالحسن درس‌خوان نیز در ادامه گفت: عملیات اجرایی ارزش افزوده با مقوله مالیات بر عملکرد، تفاوت‌های بسیاری دارد.

وی تصریح کرد: درخواست تنفس چند ماهه، حداقل و اولین مولفه‌ای است که باید خیلی جدی درنظر گرفته، تا با ایجاد انعطاف، آگاهی و آموزش‌های لازم از تبعات سوء شتابزدگی در آن ممانعت شود و با تشکیل کارگروهی در این خصوص و برگزاری نشست‌های هفتگی در این مسیر قدم برداشت.

علیپور از جامعه بازاریان کیش نیز گفت: آنچه محرز می‌باشد، تصویب این قانون توسط مجلس و ابلاغ توسط دولت است اما کل صنوف جزیره با ضررهای حساب‌نشده‌‌ای که در جریان مالیات متحمل شدند، اکنون آسیب زیادی خواهد دید.

وی با بیان اين سوال که زیرسوال رفتن ۸۰ دلار معافیت کالای همراه مسافر چگونه توجیه می‌شود، تاکید کرد: باید کلیه ابهامات موجود، کاملا برطرف و روشن شوند.

سینا عباسی هم از عدم آگاهی فراکسیون اقتصادی مجلس از ماهیت و قوانین مناطق آزاد گله کرد و خواستار تلاش اداره حقوقی سازمان منطقه آزاد کیش ، مدیران اداره مالیات و دارایی کیش و نمایندگان اصناف برای پیگیری اصلاح این قانون از مجلس شد.

نشست بررسی چگونگی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده با حضور مدیران اداره بازرگانی، مالیات و دارایی، حقوقی و توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد کیش و نمایندگان اصناف مختلف در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد کیش  برگزار شد.

 شماره خبر : 1854         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.