رویکرد دولت آقای
پزشکیان یک رویکرد وفاق است مبتنی بر سازوکار همدلی که این سازوکار همدلی می تواند
مقدمه ای برای ایجاد یک چشم انداز مشترک جهت توسعه کشور باشد بنابراین هدف بنیادی
دولت را مشخص میشود بعد از هدف بنیادی دولت ما باید تصویری داشته باشیم از اینکه
در توسعه به کجا می خواهیم برسیم و ماموریت های دولت را باید متناسب با این تنظیم
کنیم اگر در سطح دولت این کار دارد صورت میگیرد دقیقا در منطقه ازاد کیش هم باید
کار به همین منوال پیش برود که همین طور هم بوده است و در ایستگاه های کاری مختلف
ما باید هدف های کمی قابل دسترس و مشخصی داشته باشیم .البته که حوزه های اجرایی و
قانون گذاری کشور طبق قانون اساسی باید واحد باشد و از دخالت نهادی پرهیز شود.
مهم این است که در
تدوین استراتژی هایمان به نیرو های کلیدی که متعهد به یک چشم انداز و توسعه هستند
مراجعه کنیم و با بخش خصوصی در جامعه مدنی یک گفت و گویی شکل بدهیم برای رسیدن به
این آرمان مشترک و دیالوگ داشته باشیم نه مونولوگ و واقعا باور کنیم که سرمایه
گذاری برای تولید مهم است و تولید ارزشمند هست و اینکه تولید را صرفا تولید فیزیکی
و تولید کارخانه ای نبینیم بلکه بخش خدمات
که در منطقه آزاد کیش هم مهم است ،تولید خدمات هم
تولید محسوب میشود.
یک نکته مهم این
است که هرچقدر که در حوزه اقتصادی کار می کنیم این کار ما باید پایش بشود و چقدر خوب است این پایش توسط بخش خصوصی و جامعه
مدنی شکل بگیرد که نهاد های مختلفی را در سطح منطقه آزاد کیش دارند و ارکان نهاد
های اداری جزیره کیش و بخش های مختلف سازمان منطقه آزاد کیش هم خود را پاسخ گو بدانند
از جمله مواردی
مهمی که به صورت در واقع یک چشم انداز مشترک باید در سطح اقتصاد کلان و در سطح
اقتصاد کیش دیده شود این است که ما به نهاد مالکیت احترام بگذاریم که خوشبختانه این
موضوع در قانون مناطق آزاد به صراحت ذکر شده و اینکه دولت خودش را یک دولت عامل نبیند
بلکه یک دولت ناظر ببیند یک دولت ناظر که
قیمت گذاری را از خودش سلب کند بلکه این قیمت گذاری به نهاد بازار واگذار شود که از قدیمی ترین
سازوکار های ارتباط بشر بوده است
در عین حال دولت
باید نسبت به بومیان و اقشار هدف که برای
دست یابی به توسعه نمی توانند از منابع خودشان استفاده کنند ، راهکار داشته باشد اینجا
بحث دولت کارگزار شکل می گیرد که دولت کارگزار دولتی است که عوارض می گیرد و این
عوارض را صرف رفاه حال کیشوندان می کند و تقویت زیر ساخت ها که در سازمان منطقه آزاد
کیش هست و بحث پروژه های فوری که به اقتصاد کیش رونق بدهد را شما به آن اضافه کنید
بنابراین ما تاکید
بر افزایش شفافیت و برون سپاری داریم تاکید داریم که سرمایه گذاری های کیش باید روی
مزیت های نسبی کیش انجام شود که به اعتقاد من بحث گردشگری و بحث تعاملات بین المللی
است که از ابتدا توسعه کیش روی آن سوار شده است
مسلما مشکل ناترازی
ها را همینطور که کشور دارد ماهم داریم ولی نه به اندازه ای که در سطح کشور است
لذا باید سرمایه گذاری های زیر ساختی ما در جهت رفع ناترازی ها به ویژه در حوزه
انرژی و کوچک کردن دولت باشد.
چالشی که در کوچک کردن
دولت وجود دارد علاوه بر کوچک سازی دولت باید نگه داشت مدیران و کارشناسان متخصص و
توانمند با نظام های انگیزشی وقوی در واحد دولتی و شرکت های تابعه و جود داشته
باشد که در واقع در این سالی که دولت آقای پزشکیان دولت را تحویل گرفته اند فکر کنم شرایط بهتری به وجود آمده است در عین
حال در قرار های کاری باید تنوع ایجاد شود
که این تنوع بخشی استفاده موثر تری از کارشناسان متخصصین در بخش های اقتصاد را به همراه
داشته باشد.
منابع دولتی ما روی
توجه به زیر ساخت های سرمایه گذاری با تاکید بر فناوری اطلاعات است که ما بتوانیم
از تبادل دانش و اطلاعات و دیتا هم رفاه کیشوندان را افزایش دهیم هم فرصت جدید
اقتصادی را شکل بدهیم هم کانال های ارتباطی مطمئن و چابک داشته باشیم در عین حال
از طریق این کانال ها می توانیم تقویت هماهنگی بین بخشی را برای رسیدن به چشم
انداز در بخش دولتی خصوصی جامعه مدنی داشته باشیم که خوشبختانه حول مسائل اساسی کیش
بین دولت و بخش خصوصی و جامعه مدنی این وفاق و اتفاق نظر وجود دارد.
از جمله مهم ترین
پارامترهایی که کیش نسبت به آن در کشور سرآمد هست وجود فضای اعتماد در کل شبکه
روابط بین ذینفعان است که به عنوان یک مولفه جدی برای سازمان محسوب می شود و نه یک
ملاحظه تاکتیکی موقت و این وجود فضای
اعتماد باعث می شود در واقع در شبکه ذینفعان جزیره کیش چالش های موجود حل بشود.
در عین حال اگر
گشایشی هم در فضای بین الملل شکل بگیرد یک هم افزایی ایجاد می کند که دسترسی به
اهداف را در واقع ممکن تر برای ما می سازد در عین حال من اعتقاد دارم که یک سازمان
قوی و کار آمد میتواند بیشتر در خدمت توسعه کیش باشد.