چرا کیش هنوز قطب واقعی گردشگری منطقه نیست؟ پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
جزیره کیش در ایمنی شهری و ارتقای فرهنگ ایمنی پیشتاز است
پس از 10 سال جزیره کیش میزبان رویداد TEDx می شود
مدیریت بحران کیش نیازمند ارتقاء و سرمایه گذاری بیشتری است
بازگشت وسایل نقلیه شارژی به پیست های دوچرخه ؟!
تدوین سند جامع آموزش کیش در دستور کار قرار دارد
پیام مدیرعامل شرکت آب و برق کیش به مناسبت روز آتش‌نشان
هتل آریا باستان کیش، برنده نخستین نشان «هتل سبز ایران» شد.
الزام ثبت کد ملی در پذیرش مسافران شناورهای تفریحی کیش
مردم و فعالان اقتصادی عامل اصلی رونق کیش هستند
کیش ایر بخش مهمی از پازل توسعه گردشگری کیش است
مسابقات جایزه بزرگ اسکواش با رتبه امتیازی PSA به میزبانی کیش
کیش نمادی از هم افزایی مثبت بخش خصوصی و بخش دولتی است
احیای مزیت‌ها و مشوق‌های قانونی در مناطق آزاد ضروری است
سامانه ها ابزار تسهیل گری اند یا عامل مانع تراشی! مناطق آزاد در بدنه دبیرخانه مخالفانی دارد!

  آخرين اخبار
جزیره کیش در ایمنی شهری و ارتقای فرهنگ ایمنی پیشتاز است
پس از 10 سال جزیره کیش میزبان رویداد TEDx می شود
مدیریت بحران کیش نیازمند ارتقاء و سرمایه گذاری بیشتری است
بازگشت وسایل نقلیه شارژی به پیست های دوچرخه ؟!
چهارشنبه 9 مهر 1404 - 8 ربیع الثانی 1447 - 1 اکتبر 2025 - شماره 4798 ( 2182 دوره جدید)
مشکلات سرویس مدارس
تدوین سند جامع آموزش کیش در دستور کار قرار دارد
پیام مدیرعامل شرکت آب و برق کیش به مناسبت روز آتش‌نشان
هتل آریا باستان کیش، برنده نخستین نشان «هتل سبز ایران» شد.
الزام ثبت کد ملی در پذیرش مسافران شناورهای تفریحی کیش
  پربيننده ترين اخبار
گردشگری، زنجیره‌ای به هم پیوسته
یکشنبه 6 مهر 1404 - 5 ربیع الثانی 1447 - 28 سپتامبر 2025 - شماره 4795 ( 2179 دوره جدید)
طرح تردد خودروهای مناطق آزاد قشم و کیش در آستانه اجرا است
رشد ۱۲ درصدی شاخص سرمایه‌گذاری تحقق‌یافته داخلی مناطق آزاد
احیای مزیت‌ها و مشوق‌های قانونی در مناطق آزاد ضروری است
سامانه ها ابزار تسهیل گری اند یا عامل مانع تراشی! مناطق آزاد در بدنه دبیرخانه مخالفانی دارد!
مشکل لباس فرم مدارس
تاکید بر نقش مناطق آزاد ایران در همگرایی اقتصاد دیجیتال بین کشورهای عضو بریکس
کیش ایر بخش مهمی از پازل توسعه گردشگری کیش است
چند نکته
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

چرا کیش هنوز قطب واقعی گردشگری منطقه نیست؟

مهرداد تاوتلی جزیره کیش با همه زیبایی‌ها، زیرساخت‌ها و مزیت‌های قانونی و جغرافیایی‌اش، هنوز با آنچه «قطب واقعی گردشگری منطقه» نامیده می‌شود، فاصله دارد. در این یادداشت تلاش می‌کنیم با تکیه بر آمار، تجربه میدانی و مقایسه تطبیقی، دلایل این شکاف را بررسی و پیشنهادهایی برای آینده ارائه کنیم.

  

۱. آمار گردشگران؛ واقعیتِ کمتر شنیده‌شده

طبق گزارش سازمان منطقه آزاد کیش، تعداد گردشگران ورودی به جزیره در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ میلیون نفر بوده است، که از این میان تنها کمتر از ۵٪ گردشگران خارجی بودند.

مقایسه کنید با:

دبی در سال ۲۰۲۳: بیش از ۱۴.۳ میلیون گردشگر بین‌المللی

دوحه، قطر در همان سال: حدود ۴.۲ میلیون گردشگر خارجی

استانبول: بیش از ۱۶ میلیون گردشگر بین‌المللی

در حالی که کیش از نظر آب‌وهوا، امنیت، زیرساخت اقامتی و جذابیت‌های طبیعی و دریایی چیزی کم ندارد، اما در جذب توریست خارجی کاملاً عقب است.

۲. پروازها و دسترسی بین‌المللی؛ گره کور توسعه

کیش با وجود فرودگاه بین‌المللی مجهز، در سال ۱۴۰۲ تنها کمتر از ۱۰ درصد پروازهایش بین‌المللی بوده‌اند و آن هم بیشتر به کشورهای همسایه مانند عراق، عمان، و قطر.

نبود پرواز مستقیم منظم از اروپا، آسیای میانه، یا چین باعث شده سهم بازار جهانی از دست برود. این در حالی‌ست که فرودگاه دبی به تنهایی با بیش از ۸۵۰۰ پرواز هفتگی به سراسر دنیا متصل است.

۳. زیرساخت اقامتی؛ کم‌استفاده و بدون بازاریابی بین‌المللی

جزیره کیش دارای بیش از ۵۳ هتل و مجموعه اقامتی فعال است با حدود ۳۰ هزارتخت گردشگری. اما:

نرخ اشغال هتل‌ها در فصول غیرپیک به زیر ۴۰٪ می‌رسد

در حالی که در دبی، حتی در ماه‌های گرم تابستان، برخی هتل‌ها تا ۸۵٪ اشغال دارند به‌خاطر سیاست‌های جذب گردشگر از بازارهای متنوع

نبود بسته‌های سفر رقابتی، محتوای چندزبانه، و نمایندگی‌های بازاریابی در بازارهای هدف باعث شده این زیرساخت‌ها بلااستفاده بماند.

۴. تنوع محصول و تجربه گردشگری

گردشگری در کیش هنوز به ۴-۵ جاذبه خلاصه می‌شود:

پارک دلفین‌ها، پارک برفی ورزش‌های دریایی، مراکز خرید، کشتی یونانی، و اسکله تفریحی.

در مقابل:

دبی: بیش از ۷۵ جاذبه ثبت‌شده بین‌المللی از آکواریوم، پارک آبی، سافاری، تا مراکز نمایشگاهی، فستیوال‌ها و برندهای جهانی

قطر: موزه‌ها، سافاری بیابانی، برندهای لوکس، و مسابقات ورزشی جهانی

کیش نیازمند طراحی تجربه‌های جدید، هیجان‌انگیز، بومی‌سازی‌شده و بین‌المللی‌پسند است.

۵. ضعف برندینگ بین‌المللی

تا همین امروز، اگر در گوگل سرچ کنید «best island travel destinations in the Middle East»، نامی از کیش نمی‌آید. در حالی که:

جزیره سری‌لانکا، مالدیو، جزایر زنگبار، پالاو و حتی جزیره سقطری یمن در فهرست می‌آیند.

محتوای تولیدشده از کیش در پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب، تریپ‌ادوایزر، اینستاگرام یا بوکینگ دات‌کام کم، پراکنده و غیرحرفه‌ای است.

۶. عدم انسجام و ثبات در سیاست‌گذاری

توسعه گردشگری در کیش همواره دستخوش تغییر مدیریت‌ها، سیاست‌های مقطعی و عدم استمرار راهبردهای کلان بوده. سرمایه‌گذار خارجی به ثبات نیاز دارد، نه فقط معافیت مالیاتی.

 

 

نتیجه‌گیری: کیش، الماسی که هنوز تراش نخورده

کیش همه پتانسیل‌ها را دارد:

موقعیت استراتژیک در خلیج فارس

منطقه آزاد و بدون نیاز به ویزا

زیرساخت‌های نسبی

هوای پاک، طبیعت خاص، امنیت اجتماعی

منابع انسانی آموزش‌پذیر

اما برای تبدیل‌شدن به قطب واقعی گردشگری منطقه، نیاز به:

1. برنامه راهبردی ۵ تا ۱۰ ساله با نگاه بین‌المللی

2. بازاریابی هوشمندانه در بازارهای هدف (روسیه، هند، چین، اروپا)

3. برگزاری رویدادهای جهانی و نمایشگاهی (MICE Tourism)

4. توسعه زیرساخت حمل‌ونقل بین‌المللی

5. افزایش سرمایه‌گذاری مشترک داخلی و خارجی

کیش می‌تواند بدرخشد؛ به شرط آنکه در مسیر حرفه‌ای، هدفمند و متحد حرکت کنیم.

وگرنه فرصت‌ها، مثل نسیم‌های دریا، می‌گذرند


 شماره خبر : 8068         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.