پیشنهاد تدوین سند گردشگری دریایی برای مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
بومیان ،طلای پاک کیش ..... و چشم انتظار توجه و رسیدگی مسئولان گروه تحریریه اقتصاد کیش
گزارش مدیر عامل از آغاز مسیر توسعه کیش۱۴۱۴
آغاز دوره آموزشی پیش‌بیمارستانی جمعیت هلال احمر در جزیره کیش
تشدید نظارت بر مراکز تجاری و خدماتی کیش
دکتر مسرور خواستار معافیت "مالیات بر ارزش افزوده" در مناطق آزاد شد
کارگاه فیلم‌سازی اصغر فرهادی در جزیره کیش
تعامل سازنده با صنوف مختلف در اولویت قرار دارد
برگزاری کارگاه آموزش آیین‌نامه مالی و معاملاتی مناطق آزاد در شرکت عمران، آب و خدمات کیش
حکمرانی مطلوب در مناطق آزاد با توجه به جامعه محلی شکل می گیرد
رقابت علمی ۱۲۷ دانشجوی دکتری پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران
سومین جشنواره ملی «نی‌انبان» در کیش برگزار می شود
بستر های لازم برای نوسازی حمل‌ونقل عمومی در کیش فراهم شده است
رسوب کالا در گمرک کیش به کمتر از ۵ درصد کاهش یافته است
بازدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از بازارها و مراکز تجاری کیش

  آخرين اخبار
بومیان ،طلای پاک کیش ..... و چشم انتظار توجه و رسیدگی مسئولان گروه تحریریه اقتصاد کیش
سه شنبه 13 خرداد 1404 ، 7 ذی الحجه 1446 ، 3 ژوئن 2025 ، شماره 4725( 2109 دوره جدید)
میراث فرهنگی کیش؛ کلید برندسازی جهانی
گزارش مدیر عامل از آغاز مسیر توسعه کیش۱۴۱۴
آغاز دوره آموزشی پیش‌بیمارستانی جمعیت هلال احمر در جزیره کیش
تشدید نظارت بر مراکز تجاری و خدماتی کیش
دکتر مسرور خواستار معافیت "مالیات بر ارزش افزوده" در مناطق آزاد شد
دوشنبه 12 خرداد 1404 ، 6 ذی الحجه 1446 ، 2 ژوئن 2025 ، شماره 4724( 2108 دوره جدید)
کارگاه فیلم‌سازی اصغر فرهادی در جزیره کیش
تعامل سازنده با صنوف مختلف در اولویت قرار دارد
  پربيننده ترين اخبار
میراث فرهنگی کیش؛ کلید برندسازی جهانی
نقش مدیران گردشگری و هتلداری کیش در عبور هوشمندانه از ایام کم‌مسافر تابستان
بازدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از بازارها و مراکز تجاری کیش
یکشنبه 11 خرداد 1404 ، 5 ذی الحجه 1446 ، 1 ژوئن 2025 ، شماره 4723( 2107 دوره جدید)
شنبه 10 خرداد 1404 ، 4 ذی الحجه 1446 ، 31 می 2025 ، شماره 4722(2106 دوره جدید)
برگزاری کارگاه «خلاقیت با گِل» در کیش به مناسبت روز صنایع‌دستی
مطالبه اصل کارت مجوز کاغذی مغایر با قانون است
رقابت علمی ۱۲۷ دانشجوی دکتری پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران
کارگاه فیلم‌سازی اصغر فرهادی در جزیره کیش
سومین جشنواره ملی «نی‌انبان» در کیش برگزار می شود
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

پیشنهاد تدوین سند گردشگری دریایی برای مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی

دکتر سعید پورعلی عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی کارشناس مناطق آزاد تجاری - صنعتی درسواحل جنوبی کشور با ۵ هزار کیلومتر خط ساحلی، چهار استان با ۱۹۰ شهر و بیش از ۱۲۹ هزار روستا قرار دارد. مناطق ساحلی کشور و جزایر حدود ۲۴ درصد کل مساحت کشور را در بردارند و حدود ۶.۲ درصد از کل جمعیت کشور را در خود جای‌داده‌اند. توزیع جمعیتی در سواحل جنوبی و شمالی کشور بسیار نامتوازن بوده و در شمال کشور با اشباع جمعیتی و در جنوب کشور با خالی‌شدن بخش وسیعی از سواحل روبرو هستیم. هفت استان ساحلی ما که حدود ۲۵ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص می‌دهند، تنها دربرگیرنده حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور هستند

  

 بند ۴ سیاست‌های کلی ابلاغی اقتصاد دریا محور مورخ ۱۶ آبان‌ماه ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری به " تدوین طرح جامع توسعه دریا محور با پهنه‌بندی دریا، کرانه و پس‌کرانه و تعیین سهم و جغرافیای جمعیت، تجارت، صنعت، کشاورزی و گردشگری، خصوصاً در سواحل و جزایر جنوب و بالاخص سواحل مکران " تأکید دارد. گردشگری دریایی یکی از مهم‌ترین زیر شاخه‌های گردشگری است. ایران با داشتن جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی یکی از کشورهای ممتاز در دنیاست. دریا یکی از جاذبه‌های طبیعی کشور برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است. دریای عمان، خلیج‌فارس و دریای خزر سه‌نقطه آبی و جاذبه طبیعی برای توسعه گردشگری دریایی است. تدوین طرح جامع توسعه دریا محور به‌ویژه در حوزه گردشگری دریایی، فرصتی برای پرداختن به این ظرفیت‌های بی‌بدیل دریا پایه است. برای درک بهتر اهمیت دریا و ساحل در گردشگری به این آمارها باید توجه کرد. از میان ۱۰ شهر نخست مقصد گردشگری جهان، همگی شهرهای ساحلی هستند. همچنین حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص جهان مربوط به گردشگری دریایی است. علاوه بر این از کل گردشگران جهان، ۵۰ در صد، به دریا و مناطق ساحلی سفر می‌کنند. یادآوری این نکته که ۹ شهر از ۱۰ کلان‌شهر نخست جهان، شهر بندری محسوب می‌شوند، در کنار آمارهای پیش‌گفته بیشتر اهمیت دریا را به رخ می‌کشد.

 امریکا، هند، ژاپن، چین و کشورهای اسکاندیناوی از دریا استفاده گسترده‌ای در زمینه گردشگری و سایر حوزه‌های اقتصاد دریا می‌کنند. ایران با ۱۹۰ هزار کیلومترمربع وسعت دریایی و ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوبی و شمالی (۴۰ درصد مرزهای کشور)، شور دریایی محسوب می‌شود. ولی در میزان استفاده از این نعمت خدادادی چندان موفق نبوده است. شوربختانه در برنامه‌های اول، دوم و سوم به توسعه گردشگری دریایی و ساحلی پرداخته نشد؛ اما در ماده ۶۳ قانون برنامه چهارم و ۱۸۷ برنامه پنجم بدون اشاره به گردشگری دریایی به‌طورکلی به عمران و ساماندهی سواحل پرداخته شده است. برای اولین‌بار در بند ب ماده ۱۰۰ برنامه ششم توسعه به گردشگری دریایی اشاره می‌شود. در این بند به طور مستقیم آمده است که سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی (هنوز به وزارت تبدیل نشده بود) موظف است تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه طرح ساماندهی گردشگری در سواحل شمالی و جنوبی را تهیه و به تأیید هیات وزیران برساند. نیک‌بختانه با درک اهمیت صنعت گردشگری شاهدیم که برای اولین‌بار به گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی در قالب فصل ۱۷ برنامه هفتم توسعه، پرداخته شده است. بند ج ماده ۸۳ این برنامه با صراحت به موضوع مهم گردشگری دریایی و ساحلی ورود کرده است. بر اساس ابلاغ این بند باهدف ایجاد تمرکز در مدیریت سواحل و کمک به توسعه گردشگری دریایی و ساحلی، تشکیل شورای با هدف اعمال مدیریت یکپارچه و هم افزایی بین دستگاه های ذینفع در گردشگری دریایی به ریاست وزیر کشور در استان‌های ساحلی پیش‌بینی‌شده است. این شورا در حالی تشکیل خواهد شد که بیشترین فعالیت در عرصه سواحل کشور، مربوط به محدوده‌های شهری و روستایی و تأسیسات بندری و نظامی است. همه اینها حدود ۵ درصد از ظرفیت سواحل کشور را به خود اختصاص داده‌اند و حدود ۹۵ درصد از این ظرفیت موردتوجه قرار نگرفته است. درحالی‌که این مناطق دارای اهمیت ژئواستراتژیک، ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک در مقیاس جهانی و منطقه‌ای هستند.

در این میان، استفاده از ظرفیت بالای کنشگری مناطق آزاد و ویژه، در تحقق الگوهای اقتصاد دریا محور و توسعه گردشگری دریایی و ساحلی، بسیار کلیدی است. مناطق آزاد اروند، کیش، قشم و چابهار در جنوب و بندر انزلی و اخیراً مازندران در شمال از ظرفیت‌های بسیار خوب طبیعی برای توسعه گردشگری دریایی و ساحلی برخوردارند. دراین‌خصوص می‌توان به تجربه موفق کیش در جذب گردشگر دریایی اشاره کرد. پیوستن جزایر هندورابی ، فارور و فارورگان به منطقه ازاد تجاری صنعتی کیش و تشکیل مجمع الجزایر مناطق آزاد تجاری صنعتی با محوریت کیش می تواند بر ظرفیت قانونی برای توسعه گردشگری دریایی به این جزایر را فراهم آورده و به توسعه این مناطق هم کمک کند.در نمونه‌ای دیگر می‌توان به مصوبه مجلس در بهمن‌ماه ۱۳۹۸ و الحاق اراضی شهر چابهار، شهر جدید تیس و بالغ بر ۸۰ روستا و افزایش محدوده ۱۴ هزارهکتاری به حدود ۹۲ هزارهکتاری اشاره کرد که این مصوبه هم راستا با نقش کلیدی بندر و شهر چابهار در مقیاس یکی از چهار شهر لجستیک کشور (بر اساس سند آمایش لجستیک کشور) و مبدأ کریدور توسعه شرق کشور بوده است. اخیرا هم با ابلاغ قانون توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی بندر انزلی شرایط برای بهره مندی بیشتر از ظرفیت توسعه گردشگری دریایی در این منطقه فراهم شده است.بی شک تدوین طرح جامع توسعه گردشگری دریایی مناطق آزاد تجاری - صنعتی کشور می‌تواند در کنار طرح‌های جامع این مناطق بسترهای لازم برای بهره‌مندی از این ظرفیت خدادی را فراهم آورد. همچنین به دست‌اندرکاران دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد پیشنهاد می‌شود که بر اساس بند ۴ سیاست‌های کلی اقتصاد دریا محور که یک سال از ابلاغ آن می‌گذرد، تلاش کنند با هماهنگی مجریان تدوین طرح جامع توسعه دریا محور سهم ویژه‌ای در تهیه این سند برای مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی بندری و جزیره‌ای دیده شود. ناگفته نماند که اهمیت هر دو موضوع یعنی اقتصاد دریا و گردشگری دریایی آن اندازه هست که توصیه شود برای تدوین هر دو سند با برش مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی تدابیری اندیشیده شود

 


 شماره خبر : 7301         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.