تحلیلگران بر این باور
هستند که «طراحی سازوکارهای خردمندانه و آیندهنگرانه برای حکمرانی مطلوب و رضایت مردم،
امری سخت اما قابل انجام است». اهمیت کیش در آن است که متولیان با درک اصولی از توانمندیها
و در عین حال ظرفیتهای این جزیره در سطح ملی، میتوانند شرایطی را فراهم کنند که این
منطقه در اقتصاد بدون نفت بتواند اموراتش را به خوبی بگذراند و شادی و نشاط را برای
ساکنان، مسافران و تمامی ذینفعان و فعالان اقتصادی به همراه داشته باشد. با این رویکرد
باید طراحی چشمانداز و ماموریتها با نگاهی نو در کانون سیاستگذاریهای این منطقه
قرار گیرد. تجربه شهرهای مهم مالی در دنیا دقیقاً به شرایط جغرافیایی و ظرفیتهای همهجانبه
آنها از جمله ظرفیتهای حملونقل و امنیت پایدار مربوط بوده است. امری که کیش با سابقه
تاریخی خود در طول قرنها ظرفیت آن را داشته که به یک کانون تبادل تجاری، توریستی و
مالی در دنیا تبدیل شود. استمرار در ایجاد بسترهای امن اقتصادی، خود زمینهساز شکلدهی
چنین وضعیتی است.
دوبی در همسایگی کیش
در طول سه دهه اخیر از یک منطقه بیابانی در ساحل جنوبی خلیج فارس، با سیاستگذاری
اصولی و ایجاد بستری توریستی و گردشگری و جلب توجه سرمایهگذاران جهان، اکنون به یکی
از بزرگترین مراکز تجاری، مالی و توریستی جهان بدل شده است.
حال با برگزاری نمایشگاه
کیش اینوکس بسیاری درصدد هستند تا بتوانند از این فرصت بزرگ استفاده کنند و تجارت خود
را گسترش دهند.
ایجاد فرصت
نزدیک به یک دهه است
که کیش اینوکس راه خود را در میان صنعت و تجارت ایران باز کرده است. سالهاست بسیاری
منتظرند تا با برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس بتوانند از این فرصت استفاده کنند و خود
را به بزرگان اقتصاد کشور و اقتصاد بینالملل بشناسانند تا تجارت خود را گسترش دهند.
گفته میشود نمایشگاه فرصتهای سرمایهگذاری کیش، مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن
به پدیدههای نوین صنعت بازار سرمایه و انتقال دانش و فناوری است. مشارکت در نمایشگاه
باعث میشود توانمندی نهادها و شرکتهای مختلف در معرض دید گذاشته شده و زمینه برای
دست یافتن به بازارهای جدید فراهم شود. برگزارکنندگان اینوکس معتقد هستند؛ این نمایشگاه
مکانی برای به نمایش گذاشتن توانمندیها و پیشرفتهای یک منطقه یا کشور در زمینههای
گوناگون است؛ همچنین برگزاری نمایشگاه موجب افزایش و بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش
عمومی، علمی و فنی بازدیدکنندگان میشود. یکی از دستاوردهای نمایشگاه میتواند ایجاد
زمینه تفاهم و گفتوگو میان شرکتها و استفادهکنندگان از خدمات باشد؛ چراکه کارشناسان
امور تبلیغات و بازاریابی، نمایشگاهها را از مهمترین شیوههای بازاریابی میدانند
و برای محصولات و خدماتی از جنس خدمات بازار سرمایه، این ابزار تبلیغی میتواند بسیار
موثر باشد.
شاید در این میان طرح
این پرسش که آیا برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس در مناطق آزاد میتواند در سهولت ورود
سرمایهگذاران نقش داشته باشد، سوال مهمی باشد. پاسخ آن است که نمایشگاه فرصتهای سرمایهگذاری
کیش، از جمله موثرترین روشها برای معرفی خدمات و محصولات فعالان بازار سرمایه به شمار
زیادی از مشتریان بالقوه و بازدیدکنندگان است. به گفته کارشناسان حوزه اقتصاد، فعالان
بازار سرمایه باید درصدد باشند تا با شرکت در نمایشگاه، ارتباطات تجاری موجود خویش
را تقویت کرده و برای یافتن مشتریان تازه نیز برنامهریزی کنند.
یکی از اهداف مهم این
رویداد، تکمیل زنجیرههای تولید ملی، امنیت سرمایهگذاری و رفع موانع، راهکارهای بهبود
فضای کسبوکار، بورس بینالملل و بانکداری آفشور، بررسی وضعیت رمزارزها و تعیین جایگاه
آن در اقتصاد کشور، بازسازی و تقویت مناسبات بینالمللی بهویژه با کشورهای منطقه،
توجه بیش از پیش به اقتصاد دانشبنیان و سایر موضوعات روز اقتصادی کشور معرفی شده است.
نمایشگاه فرصتهای سرمایهگذاری کیش، مرکزی
برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیدههای نوین صنعت بازار سرمایه و انتقال دانش
و فناوری است. مشارکت در نمایشگاه باعث میشود توانمندی نهادها و شرکتهای مختلف در
معرض دید گذاشته شده و زمینه برای دست یافتن به بازارهای جدید فراهم شود.
این رویداد اقتصادی
با هدف معرفی فرصتهای سرمایهگذاری با محوریت تقویت سرمایهگذاری در اقتصاد مولد،
تسهیل توسعه و تجارت، ساماندهی سیاستهای پولی و مالی، توسعه مناطق آزاد و ویژه و نقش
این مناطق در توسعه اقتصادی، مواجهه با ابرچالشهای زیستمحیطی و تقویت شفافیت اقتصادی
برگزار شده است.
یکی از نتایج مهم برپایی
نمایشگاهها پدید آمدن فرصتی به منظور دستیابی سریع، کمهزینه و سهلتر به اطلاعات
مورد نیاز بخشهای مختلف تجاری-صنعتی در زمینه یک یا چند حوزه مرتبط است. نمایشگاهها
فرصتهای مناسبی به منظور انجام مطالعات و بررسیهای اقتصادی، تحقیقات بازاریابی و
سنجش مخاطبان به دست میدهند، چرا که ویژگی متمرکزسازی نمایشگاهها به این معنا که
جمعی از دستاندرکاران و متخصصان یک یا چند حوزه را در یک محدوده خاص زمانی و مکانی
گردهم میآورند، بستر مطلوبی برای انجام مطالعات علمی با استفاده بهینه از زمان و هزینه
مهیا میکند. از اینرو میتوان گفت که نمایشگاهها یکی از ارکان مهم تبادل اطلاعات
و آگاهیهای علمی و فنی کشورهای مختلف جهان است و برپایی آن صرف نظر از فراهم آوردن
موجبات ارتباطات مستقیم دستاندرکاران بخشهای صنعتی و خدماتی و مخاطبان آنها و معرفی
دستاوردهای کشورها به بازارهای بینالمللی، پدیدآورنده فرصتی طلایی برای آشنایی با
آخرین تحولات و توانمندیهای تکنولوژیک، علمی و صنعتی جهان و ارزیابی آن خواهد بود.
تصمیمگیری در سطح
کلان
نمایشگاه کیش اینوکس
فرصت بالقوهای را در اختیار شرکتها، سازمانها و نهادهای مالی و بانکی قرار میدهد
که بتوانند از آخرین دستاوردهای خودشان رونمایی کنند. نمایشگاه محل مناسبی برای همکاریهای
بینشرکتی است. به این معنا که سازمانها میتوانند در قالب تفاهمنامهها و قراردادهای B۲B
با هم همکاری داشته باشند و خدماتشان را در اختیار یکدیگر قرار دهند. در نمایشگاه
اینوکس به واسطه اینکه لایههای ارشد مدیریتی هر سازمانی حضور دارند، فضای مناسبی برای
مذاکرات تجاری و همکاریهای مشترک ایجاد میشود.
به طور کلی اینوکس
میتواند در قالب همکاریهای بخش خصوصی فرصتهای خوبی ایجاد کند. مثلاً میتواند برای
بخشی از فعالان صنعت و فعالان بخش مالی از کشورهای حاشیه خلیج فارس یا از کشورهای
خارج از منطقه که در نمایشگاه حضور پیدا میکنند، این امکان را فراهم کند که از نزدیک
و بدون واسطه با لایههای مدیریتی بانکها و نهادهای بیمهای سازمانهای مالی ایران
در ارتباط باشند، با مدیرانشان مذاکره کنند و حالا اگر فرصت همکاری وجود داشته باشد،
از آن بهرهمند شوند. در همین راستا کیشاینوکس یک پنجره فرصت است، به این معنا که
این امکان را تسهیل میکند که خودش یک موجی راه بیندازد و جریانسازی کند. اما به طور
کلی امیدوارم که در ادامه با اهتمام و جدیت بیشتری به این نمایشگاه نگاه شود و از لایه
استراتژی و برنامهریزی و هدفگذاری، به دستاوردهایی که برای آن مشخص شده دست پیدا
کند تا در نهایت فرصتهای بیشتری برای کسبوکارهای ایرانی و بانکهای داخلی و همینطور
افراد و شرکتهایی که از خارج از کشور جذب نمایشگاه میشوند فراهم شود.