گردشگری در جهان به عنوان یک رکن ضروری دستور کار 2030 برای اهداف توسعه پایدار تعریف شده است.
صنعت ورزش فرصتهای شغلی
را در بخشهای مختلف، از جمله تولید پوشاک ، تجهیزات ورزشی، شرکتهای رسانهای ، معاملات
حقوق پخش و آژانسهای بازاریابی ورزشی ایجاد میکند. این کسبوکارها افرادی را با مجموعه
مهارتهای متنوع، مانند طراحان، مهندسان، کارگران تولید، روزنامهنگاران، مفسران و
تحلیلگران داده را استخدام تا رفتار مصرفکننده را مطالعه کنند.این صنعت تلاش
دارد تا استراتژیهای هدفمندی را توسعه و بازده سرمایهگذاری را برای مشتریانشان به
حداکثر برساند.
صنعت ورزش در ایجاد جریان های درآمد زایی ،
از طریق سازماندهی و میزبانی رویدادهای ورزشی مختلف ،گردشگران را جذب می کند. این
رویدادها برفروش مشاغل محلی و افزایش درآمد مالیاتی تاثیرگذاشته و باعث توسعه اقتصاد
یک منطقه می شود.
برندها نقش و تاثیر زیادی از نظرحمایت مالی و بازاریابی ورزشی دارند. مشارکت ها
برای افزایش هم افزایی مصرف کننده و برجسته کردن ارزش های برند یا شرکت، تأثیر قابل
توجهی در شکل استراتژی های حمایت مالی در این صنعت دارد.در نتیجه، تأثیر صنعت ورزش بر ایجاد شغل فراتر
از ورزشکاران و مربیان است . این صنعت از طیف گستردهای از حرفهایهایی که در پشت
صحنه در بخشهای مختلف کار میکنند پشتیبانی میکند.با نگاهی به ورزش کیش می توان
تشخیص داد که کیش تا چه میزانی به استانداردهایی جهانی در این حوزه نزدیک شده است.
یکی از محورهای مهم سند
طرح جامع و سند بازنگری طرح جامع کیش تاکید بر
گسترش گردش گری ورزشی است. سرانه زیربناهای ورزشی جزیره ، در سند بازنگری طرح جامع
بعنوان یک مزیت برای توسعه گردشگری ورزشی معرفی شده است.
بر اساس گزارش های رسمی، کیش با حدود ۴۴۰ هزار متر مربع فضای ورزشی نزدیک به ۱۵ برابر میانگین کشور را از لحاظ سرانه به
خود اختصاص داده و هم اکنون ۴۴
هیات ورزشی در این جزیره خدمات خود را به گردشگران، مسافران و ورزشکاران ارایه می
کنند.این
ویژگی ها باعث شده ورزش کیش مورد توجه ۵۰
درصد مسافران ورودی در حوزه تفریحی نیز قرار بگیرد و در کنار آن برای میزبانی از
ورزشکاران حرفه ای کشور و حتی خارجی نیز در راستای توریسم گردشگری، سالانه بیش از ۵۰ رویداد ملی و بین المللی را میزبانی کند.
دراین گزارشات به میزان خروجی مالی سرانه هایی که 15 برابر میانگین کشور را به
یک جزیره کوچک اختصاص داده ،اشاره نشده است.بیان آمارهایی بدون ذکر منبع ، از جمله
مورد توجه قرار گرفتن 50درصد از مسافرین در حوزه تفریحی بدون مشخص کردن نوع ورزش و درآمد، حاکی ازآمارهای غیر دقیق و تبلیغی است
تا واقعی. میزبانی۵۰ رویداد ملی و بین المللی به عنوان گردشگری ورزشی و صنعت گردشگری بدون شفاف سازی و
اعمال حسابداری ورزشی برای تعیین بازدهی و خروجی تاثیر آن در اقتصاد و فرهنگ کیش،
بیشترشبیه به بازی گرفتن این صنعت می باشد.
با نگاهی به ورزش کیش می توان ادعا کرد علاوه بر سرانه کشوری، سرانه سازمان و
امکانات آن نیز در اختیار میزبانی ورزش است.بنظر می رسد ورزش در کیش بیشتربه
مهمانخانه شبیه است تا صنعت.این مهمانخانه بیشتر میزبان مهمانانی است، که با رفت و
آمد و بهره برداری از مکان ها واستفاده از مراکز ورزشی دریایی رایگان برای حضور در جزیره دعوت می شوند. ورزشگاه هایی
که فقط در اختیار اقشار خاصی بصورت رایگان قرار می گیرد تا با عکس های یادگاری این
جایگاه را حفظ کنند.
اخبار های کثیر ورزشی کارشناسی نشده
جای اخبارهای اقتصادی، فرهنگی و گردشگری و سلامت جزیره را گرفته است.بنظر می رسد
ورزش با تبلیغات گسترده ای که در کیش دارد بیشتر هزینه سازی دارد تا خروجی و ایجاد
درآمد برای صنعت ورزش.
لذا ورزش در کیش نتوانسته حتی به
گردشگری یا صنعت ورزشی نزدیک شود. تحلیلگران ورزشی با سوالات متعددی روبرو هستند
از جمله این که : تابه
حال چه رویداد ورزشی مهمی در کیش اتفاق افتاده که توانسته باشد بازدیدکنندگانی را از
دور و نزدیک جذب کندتا از تیمهای مورد علاقه خود حمایت یا مسابقات در سطح جهانی را
به طور مستقیم تجربه کنند؟ این رویدادهایی که فقط با ارقام اطلاع رسانی می شود تا
چه میزانی توانسته یک مزیت اقتصادی غیرمستقیم همچون فروش بلیط و یا اقامت در هتل ها،
رستوران ها، مغازه ها و سایر جاذبه های قابل توجه برای کیش فراهم کند؟علاوه بر این،آیا
رویدادهای ورزشی مهمی که اغلب در رسانهها برجسته می شوند تا چه میزان توانسته گردشگرورزشی
جذب کند تابعد از پایان بازیها ترغیب به حضور در کیش شوند؟لذا این سوالات می
تواند ورزش کیش را به چالش بکشد.
برای اثبات این مدعا ،نزدیک ترین رویداد
بین المللی در منطقه خلیج فارس برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال قطر ، نزدیک ترین
مکان برگزاری به جزیره کیش بود.قرار بود سردار سعید محمد دبیر سابق شورای عالی
مناطق آزاد از امکانات کیش برای درآمدزایی از مکان های ورزشی و اقامتی کیش استفاده
کند.لذا با هیات قطری و پوشش هیاهوی رسانه ای گسترده وگزارش های تصویری رنگارنگ ،
امیدی را در اقتصادجزیره شکل داد. اما ظاهرا زیرساخت ها و امکانات با استانداردهای
صنعت ورزشی فاصله زیادی داشت.این رویداد برای جزیره کیش بجز تعداد زیادی عکس
یادگاری مقامات و گران شدن مسکن و کرایه
به دلیل تبلیغات و هجوم جمعیت ورزشی ، برای استفاده های تبلیغاتی ، جزیره را در یک
رکود و گرانی برد. نمی توان گفت "هیاهو برای هیچ" این زمانی مصداق پیدا
می کند که حداقل جزیره دچار آسیب نمی شد.
رویدادهای ورزشی در جهان به تقویت صنعت ورزشی
می انجامد به گونه ای که حتی بر ارزش املاک در مجاورت خود تأثیر مثبت می گذارد .اما
صنعت ورزش در کیش با چالش هایی مانند سرمایه گذاری و انطباق با فناوری های جدید مواجه
است.بر این اساس، درک بهتر از اثرات کوتاه مدت و بلند مدت میزبانی رویدادهای ورزشی
در کیش،زمانی ارزشمند خواهد بودکه منجر به رشد پایدار اقتصاد درجزیره شود .بنظر می
رسد دورة مهمان بازی و مهمانخانه داری در ورزش تمام شده است ، و امروز در جهان
مهمانان ورزشی تبدیل به منابع در آمد و رشد اقتصادی در قالب صنعت گردشگری برای میزبان شده اند . توصیه جدی همه فعالان
حوزه گردش گری ورزشی ایجاد مکانیسمی برای اعمال دقیق نوعی حسابداری ورزشی برای
تعیین درآمد و هزینه های این صنعت است.
صنعت گردشگری ورزش مقوله ای است که ورزشگاه ها و امکانات
محلی را هم تقویت خواهد کرد.
پیشنهاد حسابداری ورزشی تعیین درآمد و
هزینه ها باید در اعمال وظایف حاکمیتی سازمان منطقه ازاد کیش نسبت به ضرورت حمایت
و توسعه ورزش در بین ساکنان جزیره خللی ایجاد نکند. چترحمایتی این حسابداری یک جهت
آن، تقویت سلامت کیشوندان آن است تا مهمانان.