نگرانی اولیاء دانش آموزان از عوارض نصب دکل‌ مخابراتی در کنار مدارس پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
جزیره کیش میزبان نمایشگاه و کنفرانس بین المللی صنعت پخش ایران
از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می کنیم
مجموعه ورزشی ،تفریحی ویژه کارگران در جزیره کیش ایجاد می شود
انتصاب اعضای شورای حقوقی شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
برگزاری نمایشگاه فرصت های متنوع یادگیری جهت دانش آموزان کیش
امضاءتفاهم نامه همکاری منطقه آزاد کیش و سرمایه‌گذاران ترکیه
تاکید بر لزوم بهره‌گیری از نظر سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های قانونی مرتبط با مناطق آزاد
بایستی آگاهی های مردم نسبت به حقوق خود افزایش یابد
امضای تفاهم نامه همکاری بین اداره کار و خدمات اشتغال و سندیکای صاحبان صنایع کیش
تقدیر از روسای دو کمیته ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی سال 1403
عملکرد مطلوب غرفه سازمان منطقه آزاد کیش در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران
مراکز نیکو کاری در جزیره کیش ایجاد می شود
فرهادی نه ، میرزایی معرفی شد
برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان مسابقات کارگری کیش

  آخرين اخبار
جزیره کیش میزبان نمایشگاه و کنفرانس بین المللی صنعت پخش ایران
از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می کنیم
مجموعه ورزشی ،تفریحی ویژه کارگران در جزیره کیش ایجاد می شود
انتصاب اعضای شورای حقوقی شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
برگزاری نمایشگاه فرصت های متنوع یادگیری جهت دانش آموزان کیش
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 ، 27 شوال 1445 ، 6 می 2024 ، شماره 4456 (1840 دوره جدید)
امضاءتفاهم نامه همکاری منطقه آزاد کیش و سرمایه‌گذاران ترکیه
تاکید بر لزوم بهره‌گیری از نظر سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های قانونی مرتبط با مناطق آزاد
بایستی آگاهی های مردم نسبت به حقوق خود افزایش یابد
امضای تفاهم نامه همکاری بین اداره کار و خدمات اشتغال و سندیکای صاحبان صنایع کیش
  پربيننده ترين اخبار
اعتماد را پاس داریم
پنجشنبه13 اردیبهشت 1403 ، 23 شوال 1445 ، 2 می 2024 ، شماره 4454 1838 (دوره جدید)
برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان مسابقات کارگری کیش
مجلس شروط اخذ مالیات بر سرمایه در مناطق آزاد را تعیین کرد
فرهادی نه ، میرزایی معرفی شد
معرفی برگزیدگان جشنواره کیش بهشت خانواده
پیگیری مالیات بر ارزش افزوده و معافیت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی فعال در منطقه آزاد کیش
نشست مشترک مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با مدیران شرکت های هواپیمایی
رونمایی از 200 بسته سرمایه‌گذاری دیگر در مناطق آزاد توسط عبدالملکی
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 ، 21 شوال 1445 ، 30 آپریل 2024 ، شماره 4452 (1836 دوره جدید)
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

نگرانی اولیاء دانش آموزان از عوارض نصب دکل‌ مخابراتی در کنار مدارس

نصب پروژه دکل مخابراتی در مجاورت پیش دبستانی و دبستان الغدیر کیش موجی از نگرانی را برای مدیران و اولیاء دانش آموزان این مدرسه ایجاد کرد که پس از برگزاری جلساتی با مدیران سازمان منطقه آزاد کیش و اپراتور تله کیش قرار بر آن شد تا پس از نصب تجهیزات اپراتورهای تلفن همراه بر روی دکل موصوف نسبت به انجام مکاتبه با مدیریت منطقه جنوب شرق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور اعزام تیم متخصص جهت پایش تشعشعات آنتن های منصوبه بر روی دکل موصوف و اندازه گیری های لازم توسط کارشناسان آن سازمان در محل مدرسه مذکور و بررسی و مطابقت نتایج حاصله با استانداردهای جهانی اقدام مقتصی صورت گیرد.انتظار است نتیجه قطعی بزودی به اطلاع مردم برسد تا خانواده های دانش آموزان و ساکنان منطقه از بی خطر بودن این پروژه بر سلامتی شان اطمینان حاصل کنند.

  

اقتصاد کیش - حساسیت بسیار بالا نسبت به نصب دکل‌های بی تی اس یا همان مخابراتی در شهرهای مختلف هر روز افزایش می‌یابد تا آنجا که بسیاری از مردم در اعتراض به نصب دکل‌های مخابراتی در کنار محل زندگیشان اجازه فعالیت به پیمانکاران مخابراتی را نمی‌دهند و با گلایه از تشعشعات مخابراتی و مضرات آن، خواستار عدم نصب دکل جدید می‌شوند.

در جزیره کیش نیز نصب دکل مخابراتی در مجاورت پیش دبستانی و دبستان الغدیر کیش اولیای دانش آموزان را نگران کرده و طی ارسال نامه‌ و برگزاری جلسه ای با مسؤولان ضمن آگاه‌سازی از خطرات و مضرات تشعشع این دکل‌های مخابراتی خواستار جمع‌آوری آن‌ شدند. اولیای دانش آموزان پیش دبستانی و دبستان الغدیر کیش با توجه به تحقیقاتی که کرده اند می‌گویند امواج این دکل‌های مخابراتی در بلند مدت باعث تأثیرات سوء بر روی دانش آموزان می‌شود. البته در ارتباط با  میزان این عوارض اختلاف نظرهایی میان کارشناسان امر وجود دارد .

البته نباید از نظر دور داشت که مسئولان در سازمان منطقه آزاد کیش پس از پیگیری و آگاهی رسانی، به مردم اطمینان دادند که پس از پیشرفت درصدی از پروژه  ، کارشناسانی از سازمان ارتباطات و تنظیم مقررات رادیویی جهت بررسی به محل اعزام و نتیجه نهایی اطلاع مردم برسد.

 

دکل‌های مخابراتی بر روی انسان تأثیر منفی می‌گذارد

یک استاد مخابرات دانشگاه علم و صنعت تهران معتقد است: چنانچه فرد به‌طور دائم در مقابل تشعشعات یک دکل BTS تلفن همراه قرار داشته باشد، بر روی او تأثیر منفی می‌گذارد. این استاد دانشگاه  می گوید: زمانی که افراد با BTSها فاصله‌  زیادی دارند، میزان تشعشع اثر کمی خواهد داشت، اما چنانچه فرد به‌طور دائم در مقابل تشعشعات یک دکل قرار داشته باشد، بدون شک بر روی انسان تأثیرگذار خواهد بود.

همچنین سید علی علویان عضو هیئت‌علمی دانشکده‌ مخابرات تهران هم بر این اعتقاد است که  میزان تأثیر امواج الکترومغناطیسی آنتن‌های BTS تلفن همراه با توجه به شدت و مدت زمان قرار گرفتن فرد در برابر آن بیشتر می‌شود.

علویان اظهار داشت: آنتن‌های BTS مورد استفاده در شبکه‌ تلفن همراه، کم قدرت و در مقایسه با فرستنده‌های مخابراتی مانند رادار و یا دستگاه‌های پر قدرت، از توان پایین‌تری‌ برخودار هستند. توان BTSها به‌طور طبیعی در حد ۲۰ یا ۳۰ وات است که در ارتفاعات پایین‌تر قدرت آن‌ها به جهت نیاز به پوشش کمتر، کاهش می‌یابد.

علویان، می‌افزاید: بیشتر تشعشعات، موازی با سطح زمین و به‌گونه‌ای قرار می‌گیرند که ما در مقابل حداکثر قدرت آن‌ها قرار نمی‌گیریم و در نتیجه تشعشعات مذکور با توان پایین مشکلی برای انسان ایجاد نمی‌کند، مگر زمانی که فرستنده‌های BTS مستقیماً بر روی پنجره قرار داشته باشند.

محققی رئیس مرکز تحقیقات سرطان نیز در مورد مضرات آنتن‌های تلفن همراه می‌گوید: «اصولاً آنتن‌های تلفن همراه و دکل‌های مخابراتی و نیز تشعشعات ناشی از دکل‌های برق» فشارقوی هریک به‌نوبه خود اثرگذاری خفیف تا شدیدی روی افراد دارند.

به‌عنوان نمونه در مورد دکل‌های برق فشارقوی طیف‌های مختلف امواج الکترومغناطیسی، میدان‌های مغناطیسی ایجاد می‌کنند و افرادی که در حوزه این میدان‌ها قرار می‌گیرند تحت تأثیر آثار سوء این امواج واقع می‌شوند.تأثیر این امواج روی کودکان می‌تواند باعث بروز برخی از انواع سرطان‌ها شود. در افراد بالغ نیز موضوع در مواردی باعث بروز مخاطرات و بیماری‌ها در سیستم‌های عصبی، قلب و عروق و دستگاه گوارش می‌شود.

 

 

 

 

*تاکنون مواردی از عوارض ناشی از مجاورت با این آنتن ها دیده نشده است

از طرف دیگر حسن رضوانی معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به بررسی میزان تشعشعات آنتن های منصوبه  BTS گفت: تاکنون مواردی از عوارض ناشی از مجاورت با این آنتن ها دیده نشده است.وی با تاکید براینکه آنتن های موبایل قبل از بکارگیری در شبکه و نیز بعد از زیربار رفتن مورد تست و آزمایش قرار می گیرند، افزود: این آنتن ها با استانداردهای دنیا مطابقت می کند و دغدغه مردم برای عوارض این تجهیزات بی مورد است.

رضوانی با بیان اینکه حدود 7 میلیارد مشترک موبایل در دنیا وجود دارد و چنانچه این امواج خطر ساز باشند باید دغدغه بسیاری برای مشترکان دنیا به وجود بیاورد، گفت: موارد مختلف شکایت از نصب آنتن های BTS و امواجی که از این دکل ها ساطع می شود بررسی شده و نتایج تمامی این شکایت منفی و نشان از بی خطر بودن این آنتن ها دارد.

سید حسن سید موسوی استاد دانشگاه همچنین در پاسخ به این سوال که اگر در اینترنت جستجو کنیم، در مورد عوارض امواج موبایل مطالبی  مطرح می‌شود، آیا این موضوعات  صحت دارند؟ گفت: برخی از این عناوین همچون هورمون های درون ریز،  اصولاً بی معنی و مضحک بوده و حتی در ادبیات بیولوژی و پزشکی نیز وجود خارجی ندارند. بسیاری از عوارضِ نوشته شده، در حد شایعات مطرح هستند که اکثراً در سایت‌های نامطمئن و غیر تخصصی اینترنتی و به وفور یافت می شوند.موسوی ادامه داد: آنچه که از نظر علمی دارای اعتبار بوده و می توان به آن یقین داشت، شایعات نیستند بلکه این است که هنوز هیچ نوع پیوند و ارتباط معنی داری بین تابش  الکترومغناطیس با موارد گفته شده به اثبات نرسیده است. از نظر علمی و در قالب پژوهش‌های بالینی، بروز برخی علائم خاص به دلیل استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند و موبایل و مودم های وای فای که در مجاورت قطعی کاربران قرار دارند، گزارش شده است، حتی این موارد نیز قابل اثبات به عاملیت تابش الکترومغناطیس نیستند، چرا که این وزن پژوهش‌های اپیدمیولوژیک است که دارای بیشترین حد اعتبار است و مطالعات از این دسته هنوز به کفایت تعداد، اتحاد موضوعی و تداوم ۳۰ ساله پژوهش ها، نرسیده است.

اما با وجود اختلاف نظرهایی که میان کارشناسان امر در نصب دکل های مخابراتی در مجاورت مناطق مسکونی و مدارس و ... و خطرات ناشی از آن وجود دارد افکار عمومی نگران وضعیت سلامتی خود و خانواده هایشان هستند و باید آن را جدی گرفت. براساس ضوابط کمیسیون تنظیم مقررات فاصله محل استقرار دکل‌های آنتن در شبکه ‌‌های ارائه‌کننده خدمات ارتباطی به مردم در مناطق مسکونی نباید کمتر از ۴۰۰ متر باشد.همچنین نصب هرگونه سایت دکل آنتن زمینی در مدارس، مهدکودک‌ ها، بیمارستان ها و مراکز درمانی ممنوع است و پای دکل‌ های مجاور نیز از پای خارجی ‌ترین دیوار آن باید حداقل پنجاه متر فاصله داشته باشد.محل نصب دکل آنتن باید به‌گونه‌ای انتخاب یا آماده‌سازی شود که دکل آنتن در هنگام انجام عملیات عمرانی در درون املاک مجاور، آسیبی نبیند و یا در اثر سقوط احتمالی دکل آنتن، با ابنیه و یا محدثات مجاور تصادم نکنند .

در انتظار پاسخ نهایی

نتیجه پیگیری موضوع پروژه دکل مخابراتی در مجاورت دبستان و پیش دبستانی الغدیر کیش پس از ملاقات با مهنس مهدی کشاورز؛ مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و دستور رسیدگی و بررسی فنی توسط وی و اظهارات محمد عزیزی؛ مدیر عامل اپراتور تلفن همراه سازمان منطقه آزاد کیش (تله کیش) طی نامه ای به معترضان اعلام شده است. در پایان این نامه ضمن ارائه بندهایی جهت شفاف سازی افکار عمومی جامعه و تشریح مهندسی این سازه آمده است: (با عنایت به موارد مطروحه و همچنین لزوم رفع نگرانی و دغدغه اولیای محترم دانش اموزان و مسئولین مدرسه مذکور مقرر شد پس از نصب تجهیزات اپراتورهای تلفن همراه بر روی دکل موصوف نسبت به  انجام  مکاتبه با مدیریت محترم منطقه جنوب شرق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور اعزام تیم متخصص جهت پایش تشعشعات آنتن های منصوبه بر روی دکل موصوف، انجام اندازه گیری های لازم توسط کارشناسان آن سازمان در محل مدرسه مذکور و بررسی و مطابقت نتایج حاصله با استانداردهای جهانی اقدام مقتصی معمول گردد.)

انتظار  است  نتیجه قطعی بزودی به اطلاع مردم برسد تا خانواده های دانش آموزان و ساکنان منطقه از بی خطر بودن این پروژه بر سلامتی شان اطمینان حاصل کنند.

31 خرداد 1401

 شماره خبر : 3772         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.