مردم چارک و کیش هم چنان نگران زلزله پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
جزیره کیش میزبان نمایشگاه و کنفرانس بین المللی صنعت پخش ایران
از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می کنیم
مجموعه ورزشی ،تفریحی ویژه کارگران در جزیره کیش ایجاد می شود
انتصاب اعضای شورای حقوقی شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
برگزاری نمایشگاه فرصت های متنوع یادگیری جهت دانش آموزان کیش
امضاءتفاهم نامه همکاری منطقه آزاد کیش و سرمایه‌گذاران ترکیه
تاکید بر لزوم بهره‌گیری از نظر سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های قانونی مرتبط با مناطق آزاد
بایستی آگاهی های مردم نسبت به حقوق خود افزایش یابد
امضای تفاهم نامه همکاری بین اداره کار و خدمات اشتغال و سندیکای صاحبان صنایع کیش
تقدیر از روسای دو کمیته ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی سال 1403
عملکرد مطلوب غرفه سازمان منطقه آزاد کیش در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران
مراکز نیکو کاری در جزیره کیش ایجاد می شود
فرهادی نه ، میرزایی معرفی شد
برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان مسابقات کارگری کیش

  آخرين اخبار
جزیره کیش میزبان نمایشگاه و کنفرانس بین المللی صنعت پخش ایران
از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می کنیم
مجموعه ورزشی ،تفریحی ویژه کارگران در جزیره کیش ایجاد می شود
انتصاب اعضای شورای حقوقی شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
برگزاری نمایشگاه فرصت های متنوع یادگیری جهت دانش آموزان کیش
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 ، 27 شوال 1445 ، 6 می 2024 ، شماره 4456 (1840 دوره جدید)
امضاءتفاهم نامه همکاری منطقه آزاد کیش و سرمایه‌گذاران ترکیه
تاکید بر لزوم بهره‌گیری از نظر سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های قانونی مرتبط با مناطق آزاد
بایستی آگاهی های مردم نسبت به حقوق خود افزایش یابد
امضای تفاهم نامه همکاری بین اداره کار و خدمات اشتغال و سندیکای صاحبان صنایع کیش
  پربيننده ترين اخبار
اعتماد را پاس داریم
پنجشنبه13 اردیبهشت 1403 ، 23 شوال 1445 ، 2 می 2024 ، شماره 4454 1838 (دوره جدید)
برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان مسابقات کارگری کیش
مجلس شروط اخذ مالیات بر سرمایه در مناطق آزاد را تعیین کرد
فرهادی نه ، میرزایی معرفی شد
معرفی برگزیدگان جشنواره کیش بهشت خانواده
پیگیری مالیات بر ارزش افزوده و معافیت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی فعال در منطقه آزاد کیش
رونمایی از 200 بسته سرمایه‌گذاری دیگر در مناطق آزاد توسط عبدالملکی
نشست مشترک مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با مدیران شرکت های هواپیمایی
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 ، 21 شوال 1445 ، 30 آپریل 2024 ، شماره 4452 (1836 دوره جدید)
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

مردم چارک و کیش هم چنان نگران زلزله

زلزله بی سابقه و مستمر چند روز گذشته در بندر چارک و جزیره کیش مردم این مناطق را بشدت نگران کرده است. به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش پیش از ظهر چهارشنبه گذشته بود که اولین زمین لرزه بندر چارک و جزیره کیش را لرزاند و بر خلاف انتظار این موج تا شب گذشته ( تا لحظه تنظیم این خبرهم چنان ادامه داشت ) بطوریکه اهالی این دو منطقه طی 3 روز گذشته خانه و کاشانه خود را رها کرده و اغلب در فضای باز سپری می کنند . در جزیره کیش البته با برنامه ریزی بهتر مدیران جزیره ، امکاناتی برای ساکنین و کاهش نگرانی آنها تدبیر شده است اما گزارش های دریافتی از بندرچارک حاکی ازآن است علیرغم تلاش مسئولان استان و شهرستان کمبود امکانات و رسیدگی ها در این شهر بندری موجب گلایه مندی اهالی شده است

  

آماده باش کامل سازمان منطقه آزاد کیش، نهادها و شرکت های تابعه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از آماده باش کامل سازمان منطقه آزاد کیش، نهاد ها و شرکت های تابعه در خصوص اقدام در شرایط بحرانی زلزله خبر داد

مهدی کشاورز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در جلسه ستاد بحران که در خصوص وقوع زمین لرزه در کیش برگزار شد گفت: برای این موضوع تدابیر لازم را به دستگاه ها و نهادهای مسوول ابلاغ کرد.

مهدی کشاورز با تاکید بر این موضوع که الگوی زلزله غیرقابل پیش بینی است افزود: با توجه به گزارش آخرین زلزله با بزرگی 5.2 ریشتر از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در صورت عدم وقوع زلزله با بزرگی بیشتر، امکان وقوع زلزله هایی با درجه ریشتر بالاتر کمتر خواهد شد.

وی گفت: بر اساس گزارش هایی که از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران دریافت و تحلیل می شود و در صورت بحران پیش بینی های لازم انجام خواهد شد.

وی افزود: بر اساس گزارش های اعلام شده 4 مصدوم در اثر شرایط بحرانی و ترس ناشی از زلزله به بیمارستان مراجعه کرده بودند و این زمین لرزه در کیش خسارت مالی و جانی در پی نداشته است.

مهدی کشاورز افزود: بر اساس بررسی های به عمل آمده در خصوص زیرساخت های جزیره همه زیرساخت ها طبق روال گذشته به صورت کامل در حال فعالیت بوده و در هیچ یک از حوزه های آب و برق، فاضلاب و پسماند مشکل خاصی وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که ساکنان کیش دارای فهم و درک بالایی در این خصوص هستند گفت: در بازدید میدانی که پس از وقوع زمین لرزه انجام شد شاهد این موضوع بودیم که ساکنان کیش با حفظ آرامش در بیرون منزل خود حضور یافته و یا در خودروهای خود بودند.وی در ادامه به بازدید از پمپ بنزین های کیش نیز اشاره کرد و گفت: این مکان ها در ابتدای وقوع زلزله با ازدحام مواجه شده بودند که خوشبختانه براساس گزارش های رسیده به ستاد بحران این مشکل نیز مرتفع و شرایط به حالت عادی خود باز گشته است و از نظر تامین سوخت مورد نیاز تا مدت دو هفته با هیچ گونه مشکلی مواجه نخواهیم بود.

کشاورز در خصوص مایحتاج غذایی در جزیره کیش نیز عنوان کرد: از نظر ذخیره آرد و موادغذایی مشکلی وجود نداشته و برخی از اقلام تا مدت یک ماه در دسترس خواهد بود و ذخیره های استراتژیک برای مواقع ضروری وجود دارد.وی به طراحی سه نقطه در خصوص دپوی دارو اشاره کرد و گفت: از نظر اقلام دارویی مشکلی وجود نداشته و داروهای مورد نیاز در این انبارها وجود دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که با توجه به اینکه زلزله را نمی توان پیش بینی کرد  مردم  با هوشیاری کامل فعالیت روزمره خود را در کمال آرامش انجام دهند.

وی به فعالیت نهادهای کیش اشاره کرد و گفت: تمام دستگاه های کیش اعم از نیروی انتظامی، راهور، هلال احمر و همکاران ما در سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت های تابعه در حالت آماده باش کامل بوده و در صورت بروز اتفاق خاص در کنار مردم حضور خواهیم داشت.

تدابیر لازم برای موقع اضطراری اندیشیده شده است

سعید پورزادی، معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش و رئیس ستاد مدیریت بحران، با اشاره به تشکیل ستاد بحران از بدو وقوع زلزله از تعداد ۲۳ پس لرزه تاکنون خبر داد و اظهار داشت: بیشترین زلزله به بزرگی ۵.۲ و کم‌ترین آن به بزرگی ۳.۶ ثبت‌ شده است. 

سعید پورزادی تصریح کرد: موضوعی که حائز اهمیت می‌باشد این است که همه‌ کیشوندان و گردشگران آرامش خود را حفظ کنند و هوشیار باشند.

پورزادی در خصوص آخرین مصوبات دومین ستاد بحران با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و همه اعضای ستاد و مدیران سازمان، گفت: برنامه‌ریزی‌های بسیار خوب و اقدامات مناسبی انجام شده است. 

وی از آمادگی در زمینه اسکان در شرایط اضطراری خبر داد و افزود: اکیپ‌های اجرایی در حوزه‌های عمرانی و در قالب شش تیم ماموریت یافته و تاکنون گزارش‌های کاملی از تمامی محلات کیش تهیه و ارائه کرده‌اند. بر این اساس برخی ساختمان‌ها از شرایط پایداری کمتری برخوردار هستند که تذکرات لازم به مدیران آن‌ها ارائه و تمهیدات لازم توسط آتش‌نشانی نیز اندیشیده شده است.

 پورزادی با تاکید بر اینکه نگرانی خاصی برای خانواده‌ها وجود ندارد، گفت: ساختمان‌های موجود، ساختمان‌های پایداری محسوب می‌شوند و طبق آیین‌نامه‌های موجود، ساخت‌سازهای کنونی نیز بنابر استاندارد ساخته می‌شوند.

وی با تاکید بر این‌که امکان اسکان لازم برای شرایط بحرانی و اضطراری آماده شده است، صریح کرد: ساختمان‌های بالای ۱۵ سال ساخت شناسایی شده‌اند و پیش‌بینی‌هایی برای آنها صورت گرفته و اقدامات لازم انجام شده است.

پورزادی همچنین از پیش‌بینی امکان انتقال دریایی خبر داد و با تاکید بر ذخیره سوخت به میزان کافی، توصیه کرد: کیشوندان از تراکم در پمپ بنزین‌ها خودداری کنند.

وی با اشاره به آماده‌باش تمام نیروهای امنیتی، انتظامی، سپاه، هلال‌احمر و کل نیروهای امدادی ادامه داد: در حوزه‌ی آب و برق و همجنین ارتباطات نیز هیچ مشکلی وجود ندارد.

ضرورت مقاوم‌سازی و پایدارسازی واحدهای مسکونی

 

مدیر شبکه ملی شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ثبت بیش از ۲۰ رکورد لرزه‌ای در استان هرمزگان خبر داد و بر مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی استان تاکید کرد.

«اسماعیل فرزانگان» درباره جزییات زلزله استان هرمزگان طی روزهای ۲۴ تا ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ گفت: اولین رویداد زلزله در استان هرمزگان با بزرگی ۴.۴ ساعت ۱۸ و ۴۰ دقیقه ۲۴ خرداد رخ داد و بعد از آن روز ۲۵ خرداد ساعت ۱۰ و ۲۵ دقیقه زلزله با بزرگی ۴.۵ و ساعت ۱۰ و ۳۶ دقیقه نیز زلزله ای با بزرگی ۵.۲ ثبت شد.

مدیر شبکه شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در استان هرمزگان یک دسته زمین لرزه رخ داده است، گفت: وقوع زلزله‌هایی این چنینی در زاگرس پدیده غیرمعمولی نیست. شدیدترین رویداد زلزله با بزرگی ۵.۲ و با شتاب بالایی نیز در بندر چارک رخ داده است و احتمال داده می‌شود که زلزله‌های قبل از آن پیش‌لرزه و بعد از آن پس‌لرزه باشند.

فرزانگان توضیح داد: این زلزله‌ها بیشتر در بندر چارک در خط ساحلی رخ داده که این زمین‌لرزه‌ها جزیره کیش را هم لرزانده است. دستگاه شتاب‌نگار مرکز تحقیقات در بندر چارک برای بزرگترین زلزله منطقه که با بزرگی ۵.۲ رخ داد شتابی معادل ۳۰۰ سانتیمتر بر مجذور ثانیه ثبت کرده است که شتاب بالایی است، اما با توجه به اینکه شتاب در مدت زمان کوتاهی رخ داده میزان خسارات نیز کم گزارش شده است.

وی اعلام کرد: دستگاه شتاب‌نگار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مستقر در بندر چارک بیش از ۲۰ رکورد لرزه‌ای ثبت کرده است.

فرزانگان گسل مسبب این زلزله را گسل پیشانی کوهستان عنوان کرد و گفت: آمارها حاکی از خسارات ناچیز به  مناطق زلزله زده است. اما عمده واحدهای مسکونی روستایی استان در منطقه زاگرس غیرمقاوم در برابر زلزله هستند که ضرورت دارد در این خصوص به ویژه در مناطق روستایی مقاوم‌سازی در اولویت قرار گیرد.

وی از مردم ساکن در استان هرمزگان و در مناطق لرزه خیز خواست تا ضمن حفظ آرامش واحدهای مسکونی غیرمقاوم خود را ترک کنند

آمادگی شرکت عمران و خدمات  کیش برای اسکان موقت ساکنان

هم چنین مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش از آمادگی کمپ مصلی و سالن چند منظوره برای اسکان موقت ساکنان خبرداد.

محسن نظرپور با اشاره به اینکه برخی از شهروندان به دلیل نگرانی ناشی از احتمال بروز زلزله ترجیح میدهند شب  را  خارج از فضای منزل خود اقامت داشته باشند اظهار داشت: کمپ مصلی برای خانواده هایی که تمایل دارند در فضای باز شب را سپری کنند درنظرگرفته شده و آماده اسکان شهروندان است.

وی افزود: سالن سرپوشیده چند منظوره المپیک نیز آماده پذیرش خانواده هایی است که به دلیل شرایط ناشی از وقوع احتمالی زلزله تمایل دارند  شب به همراه فرزندان خردسال خود خارج از منزل اقامت داشته باشند.

لازم به ذکر است شرکت عمران،آب و خدمات با انجام تمهیدات لازم کمپ هایی را برای اسکان ساکنان در شرایط بحرانی احتمالی  ناشی از وقوع زلزله آماده کرده است.

 

 حضور نیروهای امدادی و مسوولان در بندر  چارک

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: به منظور ایجاد جو آرامش و رفع هرگونه نگرانی ، نیروهای امدادی و مسوولان محلی در کنار مردم زلزله زده بندر  چارک حضور دارند.

مهرداد حسن زاده افزود: تاکنون نشست های فوق العاده ستاد بحران در این مناطق تشکیل شده ، فرماندار بندرلنگه و بخشدار بندر چارک و سایر مسوولان به طور مرتب به مردم سرکشی می کنند، بوستانها، همچنین سالن های ورزشی و مدارس برای اسکان و نصب چادر در محوطه باز دراختیار مردم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مردم بندر  چارک به دلیل شرایط گرما و رطوبت با وجود اینکه چادر اختیار آنان قرار گرفته ولی استقبال نکردند اما اهالی جزیره کیش از چادر استقبال کرده و در نهایت آماده هرگونه کمک به مردم هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اظهار داشت: با وجود اینکه طی چند روز گذشته  شاهد ۳۸ مورد زلزله شامل ۲۸مورد  ۳ تا  ۴ ریشتر،یک مورد  ۵.۲دهم ریشتر و مابقی بین ۴تا ۵ ریشتر بودیم به جز ترک خوردگی خانه ها ، موارد فوتی نداشتیم.

حسن زاده یاد آور شد: البته زلزله ترس و نگرانی  بهمراه دارد ولی توصیه ما به حفظ خونسردی و به هنگام وقوع زلزله با آرامش محیط را ترک کنند چرا که برخی افراد به هنگام خروج از منزل دچار حادثه می شوند

برگزاری  مجدد نشست ستاد بحران کیش

دومین نشست ستاد بحران کیش با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و تمامی اعضای ستاد برگزار شد.

در پی افزایش تعداد پس‌لرزه‌ها در کیش، دومین نشست ستاد بحران شامگاه  چهارشنبه 25خرداد برگزار شد و مدیران کمیته‌های مختلف به گزارش عملکرد و تمهیدات حوزه‌های مرتبط خود پرداختند. بعد از اعلام اقدامات انجام‌گرفته و چالش‌ها مقررشد به سرعت نسبت به مرتفع شدن آنها اقدامات لازم صورت پذیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست با اشاره به افزایش تعداد پس‌لرزه‌ها و ارتباط مستمر با موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اظهار داشت: همه‌ی موارد تحت کنترل است و ما همچنان آمادگی کامل خود را حفظ و تقویت می‌کنیم. 

وی از برگزاری جلسات ستاد بحران در ارگان‌های مختلف و آماده‌باش کلی در سطح جزیره، ابراز رضایت کرد و افزود: در حوزه‌هایی که درصورت هر اتفاقی نیاز به پشتیبانی حس شود، آمادگی کامل وجود دارد.

 مهدی کشاورز ضمن اعلام امکان ارتباط با سامانه۱۲۴ و ۰۹۳۴۷۶۹۰۱۱۱ ، تاکید کرد: در آینده مانور و آموزش‌هایی درخصوص نحوه‌ی ارتباط‌گیری با مراجع رسمی و ایمنی و دیگرموارد مانند آن برای مردم صورت بگیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر توکل به خداوند و حفظ آرامش خود و دیگران، گفت: هیجانی کردن فضا باعث آسيب به خود و دیگران می‌شود و مردم صرفا به رعایت توصیه‌های استاندارد بسنده کنند.

 وی انتشار اخبار از مجاری رسمی را حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: پایشی‌ در سطح شهر با بازبینی ساختمان‌ها صورت گرفته است و توصیه می‌شود مالکین پروژه‌های ساختمانی نسبت به رعایت موارد ایمنی، محتاط و ملزم باشند.  

 

28 خرداد 1401

 

 

 شماره خبر : 3746         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.