وی اضافه کرد: فرسودگی شبکه توزیع آب، شبکه آب خانگی و
کنتور ها و وضعیت نامناسب بیشتر حوضچه های کنتور مشترکان بیشترین علت هدر رفت آب
در این است که انتظار می رود با اصلاح شبکه توزیع و کنتورها بتوان بخش قابل توجهی
از هدر رفت آب را کاهش داد.
مدیرعامل شرکت آب و برق کیش یادآور شد: انشعاب های غیر مجاز
آب، وضعیت نامناسب پمپ ها و مخازن مشترکان و
اشتباه در قرائت کنتورها از دیگر نقاط ضعف شبکه توزیع آب است که باعث هدر رفت آب
در این شبکه می شود.
سلطانی با اشاره به اینکه این شرکت در ۶ سال گذشته در
راستای کاهش پرت آب در مجموع ۲۴ کیلومتر از شبکه اصلاح کرده است اظهار داشت:
همچنین با احداث ۹ کیلومتر شبکه جدید احداث شده موجب کاهش محسوس هدر رفت آب از
طریق انشعابات غیر مجاز شده است.
وی افزود: در سال ۱۳۹۴ برای کاهش اشتباهات انسانی در قرائت
و ثبت داده های کنتورهای آب و برق، شرکت اقدام به خرید نرم افزارهای جدید برای امور
مشترکان کرده و متعاقب آن ماموران قرائت شرکت در سال ۱۳۹۵ مجهز به دستگاه های
الکترونیکی ثبت شد که این امر خطای انسانی در قرائت را به حداقل ممکن رساند به
طوریکه که در سال های اخیر کمترین میزان شکایت در مورد قرائت در امور مشترکین شرکت
ثبت شده است.
سلطانی گفت: از عوامل دیگری که موجب هدر رفت آب می شود
کنتورهای خراب و معیوبی بود که با پیگیری های صورت گرفته در این مدت ۶ هزار و ۵۹۸
دستگاه کنتور آب تعویض شده است.
مدیرعامل شرکت آب و برق کیش یادآور شد: هدرفت آب در کیش با
انجام این اقدامات از ۳۷ درصد ۱۳۹۳ هم اکنون به ۳۲ درصد رسیده و انتظار می رود با
توجه به نوسازی ها و بهسازی هایی که برای شبکه توزیع آب شرکت در نظر گرفته شده است
در آینده نزدیک این میزان به حداقل خود رسیده و میزان هدر رفت آب به استانداردهای
جهانی نزدیک تر شود.
شبکه انتقال این شرکت در جزیره شامل ۲۴۰ کیلومتر شبکه اصلی،
۴۱ کیلومتر شبکه فرعی و ۶۰ کیلومتر شبکه انشعابها است.
مشترکان خانگی با ۶۴ درصد بیشترین فراوانی مشتریان این شرکت
را تشکیل میهند و پس از آن مشترکان تجاری با ۲۴ درصد و عمومی با ۱۲ درصد در رتبههای
بعدی قرار دارند.