به گزارش خبرنگاراقتصاد کیش؛ معنای آسانتر المپیاد همان مسابقات المپیک است اما در زمینه تحصیلی
و آموزش بین دانش آموزان؛ المپیادها گروهی
از مسابقات هستند که در مجموع به عنوان المپیادهای علمی بین المللی شناخته می شوند.
برای انتخاب شدن و شرکت در المپیاد علمی بین المللی، دانش آموز ابتدا باید در المپیاد
علمی ملی که در تمام مدارس یک کشور برگزار می شود، واجد شرایط باشد. معمولاً هر مدرسه شرکتکننده
ابتدا یک دور به اصطلاح غربالگری برای انتخاب بهترین دانشآموزان خود برگزار میکند
و سپس برای شرکت در المپیاد علمی ملی فرستاده میشود و پس از آن ممکن است شانسی برای
رقابت بینالمللی پیدا کنند.
در واقع المپیاد یکی از بزرگترین و مهمترین مسابقات علمی درمیان دانشآموزان
سراسر جهان است. سالانه دانشآموزان از سراسر دنیا در این مسابقه بزرگ شرکت مینمایند
تا سطح علمیشان را در رشته انتخابی محک زنند.هدف از برگزاری این رقابت، کمک به افزایش
سطح علمی نوجوانان در کشورهای سراسر جهان است. المپیاد آزمون علمی
چند مرحلهای است که در رشتههای متعددی برگزار میشود و درصورت قبولی در هر مرحله
و کسب رتبههای برتر، تسهیلات و مزایای خاصی دارد. المپیادها ابزاری برای رقابت دانش
آموزان با دانش آموزان دیگر در سطح آموزشی یکسان است. چنین امتحاناتی باعث ترویج یادگیری
مهارت ها در موضوعاتی مانند: ریاضیات و فیزیک، شیمی و علوم، فناوری کامپیوتر، زبان
انگلیسی و... در بین دانش آموزان می شود. اردیبهشت ماه امسال بود که خبر
راهیابی ۱۴ دانش آموز مدارس الغدیر کیش به مرحله اول ۱۷ رشته المپیاد کشوری منتشر
شد. این دانش آموزان در رشتههای سوادرسانه
ای، تفکر و کارآفرینی، نجوم واختر، فیزیک، کامپیوتر، شیمی وعلوم وفناوری نانو با پذیرش
در آزمون کشوری به مرحله اول راه یافتند. تمامی دانش آموزان اعزامی کیش مرحله مقدماتی
المپیاد را پس از رقابت با ۷۰۰ نفر با موفقیت پشت سرگذاشتند و ۱۴ دانش آموز از ۴۰ دانش
آموز راه یافته به مرحله اول این رقابتها کیشوند بودند. این موضوع نشان می دهد که
جزیره کیش بسترهای خوبی برای پرورش استعدادهای درخشان دارد علیرضا نوروزشاد که خود
دارنده مدال طلای المپیاد فیزیک است و از سوی معاونت وزارت آموزش و پرورش کشور اخیرا
به عنوان رئیس کمیته علمی المپیاد فیزیک کشورانتخاب شده ظرفیتی حیاتی برای تبدیل کیش به یک برند المپیادی
در سطح کشورخواهد بود.
علیرضا نوروز شاد؛ مدیر دبستان پسرانه الغدیر
کیش و دارنده مدال طلای المپیاد فیزیک سال ۱۳۸۸ و فارغالتحصیل مهندسی مکانیک دانشگاه
صنعتی شریف، طراح سوال المپیاد جهانی فیزیک، عضو کمیته علمی المپیاد فیزیک ایران، سرپرست
تیم ملی المپیاد فیزیک ایران اعزامی به مسابقات آسیایی فیزیک (APHO ۲۰۲۴) و مسابقات
بین المللی فیزیکدانان جوان(IYPT) و مولف کتاب هایی با موضوع فیزیک و... که بعنوان سرپرست کمیته
علمی المپیاد فیزیک کشور مسئولیت داشت اخیرا در حکمی به عنوان رئیس کمیته علمی
المپیاد فیزیک کشور انتخاب شده است. نوروز
شاد در گفت و گو با خبرنگار ما در این
خصوص گفت: المپیادها معتبرترین مسابقات علمی در عرصه بین المللی هستند که همه ساله
در رشته های مختلف علوم پایه و در رده های سنی متوسطه ۱ و متوسطه ۲ و حتی دانشگاهها
برگزار می شوند. رتبه های برتر این مسابقات از بورس های تحصیلی بهره مند و از جایگاه
علمی ویژه ای در بین همسالان خود برخوردار خواهند بود.
نوروزشاد گفت: المپیاد دانشآموزی رقابت جذابی است که میتواند به دانشآموزان
کمک کند درسی را که در آن استعداد دارند یا به آن علاقهمندند به صورت تخصصی بخوانند،
درواقع کمک میکند که دانشآموزان در درسی که دوست دارند متخصص شوند. نکته مهم درباره این
آزمون این است که نهتنها بهترین راه برای رقمزدن آینده است و منافاتی با کنکور سراسری
ندارد بلکه اشتراکات زیادی با کنکور دارد و معمولا دانشآموزان المپیادی درصدهای بسیار
بالایی در کنکور سراسری به دست میآورند.
رئیس کمیته علمی المپیاد فیزیک کشور با بیان اینکه المپیادها در رشته های
مختلف فیزیک، شیمی، زیست شناسی و... برگزار می شود؛ گفت: طراحی و پیگیری امور
مربوط به دانش آموزان المپیادی تحت نظارت کمیته ای که از سوی معاونت وزارت آموزش و
پرورش منصوب می شوند انجام می شود و بنده
این افتخار را پیدا کردم که پس از سال ها فعالیت در این عرصه به عنوان رئیس کمیته علمی
المپیاد فیزیک در کنار اساتید خود خدمت نمایم. وی گفت: فعالیت در این حوزه خاص و
پیچیدگی های خودش را دارد و در طول 38 سال گذشته که از عمر این کمیته می گذرد اساتیدی
که از ابتدا بودند هنوز هستند و کار با بزرگانی که بیش از سن من تجربه کار در
المپیاد را دارند باعث افتخار است.
نوروزشاد که در المپیاد تابستان سال گذشته طراحی سوالات المپیاد جهانی را برعهده
داشت و سوال مطرح شده توسط او به عنوان یکی از سوالات خاص و تاریخ ساز المپیاد
توسط کمیته المپیاد جهانی معرفی شد؛ درباره وضعیت فعلی المپیادی های کیش افزود: با
توجه به پتانسیل ها و استعدادهای دانش آموزان کیش باید گفت وضعیت المپیادی های کیش
وضعیت قابل قبولی نیست و انتظار می رود که همه مدارس تمرکز بیشتری روی آزمون ها
داشته باشند. با توجه به اینکه امتحانات نهایی در یکی دو سال اخیر در کشور جدی شده
حضور دانش آموزان در المپیادها کمرنگ تر شده و کیش هم مستثنی از آن نیست؛ مدیران
باید جدیت بیشتری در بحث شناسایی دانش آموزان المپیادی به خرج دهند تا بتوانیم برند
المپیادی را در جزیره کیش ایجاد کنیم .
رئیس کمیته علمی المپیاد فیزیک کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت : از
آنجایی که تعداد قبول شدگان مرحله دوم المپیادها در سطح کشور کم است، تعداد حوزه
ها هم اندک شماراست و معمولا در مرکزاستان قرار دارد. در طول سال های گذشته دانش
آموزانی که از کیش برای آزمون مرحله دوم قبول می شدند به سختی می بایست خود را به
بندرعباس می رساندند و همین موضوع ازجمله موانعی بود که بسیاری از اوقات مانع
ادامه مسیر این دانش آموزان مستعد می شد. اما در همان حال و با این شرایط باز هم دانش آموزی از کیش توانست
مدال برنز المپیاد شیمی را کسب نماید.
وی ادامه داد: برای حل شدن این مشکل نامه نگاری با آموزش و پرورش
و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان
(سمپاد) انجام شد تا بتوانیم برای جزیره کیش حوزه مستقل ایجاد نماییم و
سوالات مرحله دوم المپیاد را جداگانه به کیش بفرستند و خوشبختانه این مشکل حل شد و
طی سه سال گذشته آزمون مرحله دوم المپیاد به صورت مستقل در جزیره کیش برگزار می شود.
این موضوع می تواند انگیزه ای برای بچه های نخبه و با استعداد جزیره کیش ایجاد کند
تا بتوانند براحتی در آزمون مرحله دوم شرکت کنند و مدال المپیاد را کسب نمایند.