بنايي که مي تواند يک جاذبه گردشگري براي کيش باشد پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
هدف هیئت ورزش کارگران کیش کمک به توسعه ورزش است
برنامه های رمضان و نوروز جزیره کیش تشریح شد
رضایت‌سنجی از کیشوندان و گردشگران در ایام نوروز با سامانه‌۱۲۴
برنامه‌ سازمان منطقه آزاد کیش برای پیگیری کلان پروژه‌ی شهر هوشمند کیش
برای ورود عملیاتی به موضوع شهر هوشمندکیش آمادگی داریم

  آخرين اخبار
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
یکشنبه 27 اسفند 1402 ، 6 رمضان 1445 ، 17 مارچ 2024 ، شماره 4433 (1817 دوره جدید)
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
  پربيننده ترين اخبار
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

بنايي که مي تواند يک جاذبه گردشگري براي کيش باشد

  


اقتصاد کيش از روند تخريب زيباترين قصر زمستاني کيش گزارش مي دهد؛ 

بنايي که مي تواند يک جاذبه گردشگري براي کيش باشد

 

زيباترين قصر زمستاني يا همان کاخ شاه مربوط به دوره معاصر و دوره پهلوي است و در شرق جزيره کيش، جنب مجتمعهاي مسکوني آفتاب واقع شده و به عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است . کاخ مذکور که محل اقامت محمدرضا پهلوي بوده، در سال هاي اخير تبديل به زباله داني شده است. لزوم رسيدگي به اين بنا که در هر صورت بخشي از تاريخ ايران است، مي تواند به يکي از گردشگر پذيرترين مکان هاي تاريخي در جزيره کيش تبديل شود. موضوعي که امروز هيچ توجهي به آن نمي شود!

 فکرش را بکنيد يک روز که از خيابان ارک در حوالي بازار تهران رد ميشويد، اتفاقي نگاهتان به کاخ گلستان بيفتد و ببينيد که دور اين کاخ قجري را فنس و زنجير کشيده و به انبار و پارکينگ وزارت امور اقتصادي و دارايي تبديل کرده باشند! روي تخت طاووس پيراهنهاي کارگران پهن شده باشد و انبوه آشغال و زباله روي تالار آينه ناصرالدين شاه!

کاخ محمدرضا پهلوي در جزيره کيش دقيقا چنين حال و هوايي دارد، کاخي با معماري منحصر به فرد که حالا دورش فنس کشيده شده و تبديل به نگهداري لوازم مستعمل هتلها مثل يخچال و بوفه و محل خشک شدن لباسها و... شده است!

کاخ زمستاني محمدرضا پهلوي، يادگار دوره سرازير شدن دلارهاي نفتي به اقتصاد ايران از اوايل دهه پنجاه شمسي است، نمادي از جاهطلبي و عجله شاه براي مدرنيزه کردن ايران، کاخي با معماري نيمه شرقي - نيمه غربي و نمادهايي به شکل اهرام مصر در کرانه شرقي جزيره کيش.اين کاخ در تاريخ 10 اسفند 1387 با شماره ثبت 24380 به عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

در اين گزارش ضمن مروري اجمالي بر تاريخ جزيره کيش به صورت اختصاصي به معرفي اين بنا و آشنايي با ويژگي هاي معماري، مساحت، بناهاي همجوار و ... مي پردازيم. اما هدف اصلي گزارش پيش رو توجه به اين نکته مهم است که تاريخ هيچگاه فراموش نمي شود و پاسداري و نگهداري از ميراث به جا مانده از گذشتگان همچون شناسنامه، نشانگر هويت تاريخي و ملي ماست که فقدان آن ها غيرقابل جبران است. ميراث فرهنگي همچون آيينه اي است که جوامع، در مسير پرتردد و پرحادثه که به پيشرفت و توسعه ختم مي شود بايد نيم نگاهي به آن داشته باشند.ارزش هاي ميراث فرهنگي در ابعاد ارزش هويتي، ارزش هاي هنري يا فني،کم نظير بودن، اقتصادي، ارزش کاربردي و ارزش هاي آموزشي و اجتماعي قابل اشاره است حال با اين همه ارزشمندي ميراث فرهنگي در اشکال و ابعاد گوناگون ضرورت حفاظت و صيانت و نگهداري از اين آثار تا حدودي نمايان مي شود.

به رغم همه اين ارزشمندي و ثروت نهفته در آثار تاريخي هراز چند گاهي شاهد تخريب، وارد آمدن خسارت و به يغما رفتن آثار و اشياي تاريخي مي شويم که در کنار عواملي از جمله گذر زمان و آسيب هاي طبيعي خنجري بر پيکره ميراث فرهنگي و تاريخي کشور وارد مي کند. کاخ شاه نيز از آن دسته است و امروز به عنوان يک ميراث تاريخي به دست فراموشي سپرده مي شود. لزوم احيا و بازسازي اين بنا مي تواند علاوه بر افزودن جاذبه هاي گردشگري کيش آن را به عنوان مقصد گردشگري جديد معرفي کند و همه ساله پذيراي گردشگران داخلي و خارجي باشد که نمونه هاي آن در اکثر استان ها در سطح کشور به چشم مي خورد.

گذري بر تاريخ جزيره کيش:

جزيره کيش با 90 کيلومتر مربع مساحت يکي از زيبا ترين جزاير خليج فارس است که در 18 کيلومتري کرانه جنوبي ايران بين مختصات جغرافيايي 53 درجه و 53 دقيقه تا54 درجه و 4 دقيقه طول شرقي از نصف النهار گرينويچ و 26 درجه و 29دقيقه تا 26 درجه و 35 دقيقه عرض شمالي واقع شده است.

طول جزيره کيش 15 کيلومتر در محور شرقي- غربي و پهناي آن 7 کيلومتر در محور شمالي جنوبي و تقريبا بيضي شکل است. فاصله کيش از راه دريا تا جزيره هندورابي 28 کيلومتر، تا جزيره فارور 55 کيلومتر، تا جزيره سيري 87 کيلومتر، تا جزيره ابوموسي 177 کيلومتر ، تا قشم 225 کيلومتر ، تا بندر عباس 300 کيلومتر ، تا چابهار 675 ، تا بوشهر740 کيلومتر و تا دبي 200 کيلومتر فاصله کيش تا تهران از راه هوائي 1052 کيلومتر و از راه زميني 1600 کيلومتر فاصله کيش تا اصفهان نيز از راه زميني 1200 کيلومتر است.

کيش از طبيعتي زيبا و منحصر به فرد بر خوردار است. سواحل آرام با ماسه هاي مرجاني آب زلال دريا که شفافيت کم نظير آن امکان مشاهده انواع آبزيان را در عمق چند متري مقدور مي سازد پوشش گياهي مناسب و سر سبزي و طراوت آن به ويژه در هفت ماه از سال چشم اندازي زيبا و تماشائي به آن بخشيده است که سالانه حدود يک ميليون نفر از دوستداران طبيعت و دريا را به سوي خود جلب مي کند.از نظر پستي و بلندي جزيره کيش تقريبا مسطح است. ارتفاع نسبي جزيره از سطح دريا حدود 32 متر است و مرتفع ترين نقطهء آن که در شرق جزيره واقع است حدود 45 متر از سطح درِيا ارتفاع دارد.از اين رو جهت کرانه ها با شيب نسبتا ملايمي به دريا منتهي مي شود.جزيره کيش داراي ساختار مرجاني است . جزاير مرجاني معمولا بر اثر گسترش انواع مرجانها و مواد آلي ديگر بر روي طاقديس ها گنبدهاي نمکي و مواد آتشفشاني تشکيل مي شوند.همزمان با توسعه توريستي و تجاري جزيره بخشي از اين افراد به كارهاي خدماتي رو آورده اند و بقيه از طرق سنتي به امرار معاش مي پردازند . ماهيگيري و دامپروري در ميان بوميان معمول است . تجار محلي و بومي در بازار سفين به كار مشغول هستند، فضا و معماري سنتي اين بازار يادآور بازارهاي سنتي و قديمي سرزمين اصلي ايران است .

دوران عظمت و شكوفايي تاريخ كيش از قرن چهارم هجري، پس از وقوع زلزله در سيراف آغاز شد. پس از آن كه بندر سيراف از رونق افتاد تورانشاه به كمك حكام محلي بني قيصر در اين جزيره بندرگاهي ايجاد كرد و به عمران و آباداني آن همت گماشت و كيش را به مركز عمده بازرگاني خليج فارس تبديل نمود. در دوره اتابكان فارس اهميت كيش به حدي بود كه والي خليج فارس در اين جزيره سكونت داشت و برتمام جزاير خليج فارس و درياي عمان حكومت مي كرد. طبق نوشته هاي سياحان و تاريخ نويسان، در اين دوره درآمد كيش بابت عشريه كشتي هاي تجاري مبالغ بسيار قابل توجهي بوده است.

از شواهد و قراين چنين پيداست كه در عصر غزنويان، سلجوقيان، خوارزمشاهيان و مغول جزيره كيش در اوج شكوفايي و رونق و مركز بازرگاني خليج فارس بوده است. مورخيني نظير قزويني، فضل الله بن عبدالله شيرازي، ابن بطوطه و حمدالله مستوفي كه در اين دوره از كيش ديدن كرده اند همگي از عظمت، آباداني و زيبايي كيش سخن گفته اند. بنابر نوشته هاي مورخين، نام كيش در دوره ايخانيان مغول پيوسته با اسامي ولايات معتبري چون بغداد، شيراز، بحرين و هندوستان آورده مي شده و پيوسته پيشوند «دولتخانه» قبل از عنوان كيش ذكر مي شده است. علاوه بر اين، ويرانه هاي به جا مانده از شهر حريره در قسمت شمال جزيره نيز از عظمت جزيره كيش در آن دوران حكايت مي كند.اهميت استراتژيك كشور ما به عنوان شاهراه ارتباطي شرق و غرب و نيز موقعيت ويژه كيش در خليج فارس همواره مورد توجه كشورهاي ديگر بوده است. تحولات اقتصادي اروپا در سده هاي پانزدهم و شانزدهم ميلادي، اروپايي ها و از جمله پرتغاليها را متوجه بازارهاي مشرق زمين نمود. در اوايل قرن شانزدهم ميلادي پرتغاليها به منظور تسلط بر بازارهاي تجاري هندوستان، عربستان و ايران و با هدف گسترش قلمرو مستعمراتي خويش كشتي هاي جنگي و بازرگاني خود را به اقيانوس هند گسيل داشتند

در سال 1912 هجري برابر با 1506 ميلادي آلفونس آلبوكرك درياسالار مستعمره جوي پرتغالي با ناوگاني شامل چهارده ناو جنگي درياي عمان و خليج فارس را درنورديد وپس از آن كه مسقط و چند بندر ديگر را به آتش كشيد در برابر شهر هرمز لنگه انداخت و از امير هرمز و كيش خواست كه خود را تسليم و از شاه پرتغال اطاعت نمايد. اين درخواست پذيرفته نشد و پرتغاليها هرمز و گمبرون را تصرف كردند، سرنوشت كيش دگرگون شد و عصر انزوا و سكون آغاز گرديد. علت اين امر اين بود كه اهميت استراتژيك جزيره هرمز به واسطه قرار داشتن بر دهانه خليج فارس از نظر پرتغالي ها به مراتب بيشتر از جزاير داخل خليج فارس و از جمله جزيره كيش بود و هرمز مي توانست وظيفه دفاع در مقابل يورش و مهاجمين ديگر را به شايستگي انجام دهد.پرتغاليها تا دوره صفويه در كيش حضور داشتند تا اين كه بالاخره شاه عباس صفوي پس از فارغ شدن از جنگ عثمانيها به آزاد ساختن بحرين، هرمز و كيش از تسلط بيگانگان همت گماشت با اين همه هنگامي كه در دهه سوم قرن هفدهم ميلادي جزيره هرمز و ديگر جزاير و بنادر ايراني خليج فارس، به ايران بازگشت، نه تنها از اهميت كيش بلكه حتي از اهميت جزيره هرمز نيز كاسته شد و جاي آن را موقعيت جغرافيايي و اقتصادي قابل توجه بندر جديد التاسيس عباس گرفت. در اين دوران كيش جزيره أي نيمه متروك و منزوي بود و حتي در دوره هايي به جايگاه دزدان دريايي خليج فارس بدل شد

كيش در دوران ناصرالدين شاه به عنوان تيول به قوام الملك شيرازي يكي از ايل سالاران متنفذ فارس واگذار شد و او نيز آن را با مبلغ 25000 تومان به محمدرضا خان سطوت الممالك بستكي حاكم لنگه فروخت. جزيره كيش تا دوره پهلوي چندين بار خريد و فروش شد تا اين كه در سال 1340 خورشيدي دكتر منوچهر اقبال، اين جزيره را به مبلغ نه ميليون ريال از ورثه محمدرضا خان سطوت الممالك بستكي خريداري كرد.

در سال 1349 جزيره كيش مورد بازديد هياتهاي كارشناسي ايران و آمريكا قرار گرفت و با توجه به موقعيت جغرافيايي و استراتژيكي مناسب، به عنوان يك مركز بين المللي توريستي - تجاري مورد توجه قرار گرفت. به منظور جلب جهانگردان به اين جزيره و تامين آسايش و رفاه آنان، در مهر 1351 سازمان عمران كيش به ثبت رسيد. سازمان عمران كيش طرح منطقه توريستي جزيره كيش را با الگو قراردادن جزاير خارجي و كرانههاي جنوبي درياي مدينترانه، با هزينه زيادي آغاز كرد و تا پيش از انقلاب فاز اول آن را به همراه بخشي از فاز دوم به اجرا درآورد. در اسفند ماه 1358 شوراي انقلاب با حذف حقوق و عوارض گمرگي در جزيره كيش عملاً سرفصل جديدي را در جهت شروع فعاليتهاي تجاري و رونق منطقه محروم جنوب كشور گشود. اما مشكلات سالهاي پس از انقلاب موجب شد كه اين لايحه قانوني تا سالها به اجرا در نيايد. تا اين كه در تير 1368 هيات وزيران در خصوص ورود و خروج كالا و نيز صادرات مجدد و توليد براي صادرات، جزيره كيش را به عنوان منطقه كاملا آزاد تجاري صنعتي ثبت و اعلام كرد واز اين تاريخ به بعد فعاليتهاي اقتصادي مجددا در جزيره كيش شروع شد. بالاخره در سال 1371 با تاسيس سازمان منطقه آزاد كيش اين جزيره جاني تازه گرفت و دوران توسعه سريع كيش آغاز شد.براي آناني كه در جست وجوي بقايايي از تاريخ كهنسال كشور ما هستند، براي دوستداران دريا، خشكي، طلوع و غروب، كيش حرفي براي گفتن دارد.كيش در قرنهاي پنجم تا هفتم هجري در اوج آباداني و رونق بوده است. علاوه بر شهادت مورخين و سياحان ايراني و عرب، وجود بقاياي شهر تاريخي حريره گواه بر اين است كه كيش در دورههاي ايلخانيان، تيموريان و اتابكان پارس، جزيرهاي آباد، شهري زيبا و يكي از مراكز عمده تجاري منطقه بوده است.

و اما کاخ شاه ...

يكي از اولين ساختمان هاي احداث شده در جزيره جهت اقامت موقت زمستاني شاه سابق، كاخ زمستاني شماره 1 بوده كه به تنهايي قادر به پذيرايي گروهي از هيئت همراه نيز بوده است.كاخ زمستاني در محدوده شرقي جزيره و در كنار دماغه وسيع واقع در اين محدوده قرار دارد و با توجه به وضعيت جزيره (از نظر نوع زمين پوشش گياهي) مناسب ترين مكان جهت تسهيلات داراي پلاژ بوده،كرانه وسيع ماسه اي همراه با فرم طبيعي دماغه مكان مناسبي را جهت احداث تسهيلات و استفاده مناسب از دريا را تشكيل مي دهد.مجموعه كاخ زمستاني علاوه بر ساختمان اصلي كه در دو طبقه و سه بخش طراحي و اجرا گرديده است ، مشتمل بر ساختمان هاي جنبي براي افراد گارد حفاظتي و 10 دستگاه ويلاي اختصاصي براي ميهمانان در اين مجموعه وجود داشته است.محمدرضا پهلوي ازسال 1350 تا پايان سلطنتش در دوره اواخر اسفند تا چهاردهم فروردين در اين کاخ به سر ميبرد، بسياري از مقاطع مهم تاريخ انقلاب در اين کاخ رقم خورده است، کاخي که با نظارت اسدالله علم- وزير دربار - ساخته شد.

کاخ کيش همانقدر متعلق به ملت ايران است که کاخ نياوران، سعدآباد و گلستان، همانقدر مال مردم است که همه خيابانهاي شهر! اما چرا اين کاخ که هيچ کس قاعدتا نبايد در «بيتالمال» بودنش شک کند، به اين وضعيت اسفناک گرفتار شده؟! در کيش که ويترين گردشگري ايران است، چرا بايد اين کاخ مخروبه شود؟ ارزش و جذابيت آن از ديگر بناهاي تاريخي براي گردشگران خارجي و داخلي کمتر است؟! اما دليل رسيدگي نکردن به اين بنا موضوعي است که از آن تحت عنوان دعواهاي حقوقي بين نهادهاي درگير ياد مي شود اما نتيجه نهايي اين دعواهاي حقوقي اين است که کاخ هنوز ويرانه است و در حال پوسيدگي و ويراني کامل قرار گرفته است!

ويژگي هاي معماري مختص به اين بنا :

اين بنا با توجه به اينكه ازسازه و معماري قوي برخوردار مي باشد و برگرفته ازمعماري بومي و كهن اين جزيره است مانند بيشتربناهاي نواحي گرم و مرطوب ضلغ شمالي كرانه خليج فارس و درياي عمان اين بنا نيز فاقد تزينات است .

اين بنا آميزه اي كاملا هنرمندانه با معماري مدرن آن زمان با تجربه معماري بومي و اقليمي اين جزيره مي باشد . اين بنا با ديوارهاي باربراريب براي حفظ اين بنا درمقابل باران هاي كم اما طولاني مدت اين جزيره وهمچنين براي ايجاد سايه درريز فضاهاي مابين اين ديوارها مي باشد. سقف هايي با شيب تند كه در درجه اول براي به وجود آوردن كوران هوا و هدايت نسيم خنكي كه ازسمت دريا به اين بنا وارد مي شود است . معماري كاخ زمستاني(كاخ كيش اليت) ضمن برخورداري از سادگي به عنوان معيار اوليه با استفاده از فرمهاي تيپ ساختمانهاي موجود در جزيره و با تاكيد بر قوسهاي شكسته (نمود اصلي معماري جزيره)و با استفاده از ارتفاعات زياد،سطوح شكسته و مسيرهاي سر پوشيده،كوران لازم در ساختمانهاي نواحي گرم و مرطوب كرانه شمالي خيج فارس ودرياي عمان را داشت. وسعت زياد بنا و بزرگي فضاعاي ايجاد شده . شكوه لازم براي چنين بناهائي را در مجموع نمودار مي سازد.

موقعيت ساختمان :

كاح شماره يك (زمستاني )، به فاصله كمي از دريا با كليه تسهيلات كامل جهت اقامت موقت زمستاني و تسهيلات تفريحي مورد نياز ، توسط راه انشعابي از مسير ساحلي شمالي و جنوبي واقع در اين قسمت به ساير تسهيلات دسترسي دارد.

مجموعه ساختمان در سه بخش ودر دو طبقه طراحي گرديده ، در صورت اجرا ي ضلع چهارم مربع مستطيل بازي تشكيل ميداد كه در حال حاضر سه ضلع اجرا شده ، حول حياط مركزي ( سرپوشيده اصلي ورود در داخل اين فضا استقراريافته است ) با چرخشي معادل 45 درجه حول محور قطري آن ديد اصلي دوبخش اساسي ساختمان رارو به دريا است.

مشخصات عمومي كاخ:

كاخ زمستاني يكي از اولين بناهاي ايجاد شده در جزيره بوده،معماري آن بنا به اظهار طراحان و مجريان،بيانگر سبك خاص و با تلفيق عناصر موجود در بافت هاي ساختمان هاي ايران و خطوط معمار مدرن بوده.بار استفاده از ديواره هاي با آرك هاي متشكل از خطوط شكسته فرم يافته است.سادگي بنا در پلان و استفاده از مدولاسيون ثابت 3.5 و 6 متري،همراه با استفاده از ديوارها بتني با ارتفاع زياد و بدنه هاي مورب كه از طبقه دوم به زمين مي رسند و همچنين آفتاب گيرهاي وسيع،اهميت لازم را به فرم هاي ساختماني و در مجموعه ايجاد مي كند.

درضلع غربي محور مركزي ، ساختماني در دو طبقه قرار دارد که به در طبقه همكف به كريدورارتباطي محوطه هاي مربوطه را در بر گرفته است وكريدور به راه پله هاي ارتباطي طبقات منتهي گرديده كريدور سوم ضمن برقرار ساختن ارتباط اين دو ، سرپوشيده جنبي حياط مركزي را در اين بخش تشكيل مي دهد، پله هاي 5 و6 در انتهاي كريدورهاي جانبي قرار دارد ودر جنب هريك درارتباط با آن يك سرويس بهداشت قرار دارد كه هم اكنون بشتر اين سوويس ها مسدود شده است .درانتهاي كريدور غربي ، يك سالن بزرگ به صورت قطري در بين ديوارهاي طرفين قرار گرفته است كه با توجه به عدم اجراي ضلع چهارم از مجموعه اصلي ، بخش انتهائي ساختماني را بخش غربي تشكيل ميدهد .

اين سالن كه به شكل ذوزنقه ناقص اجرا گرديده از طريق كريدورپله شماره 6 در ارتباط مي باشد.دربخش شرقي محور اصلي كاخ زمستاني ( محور شمالي جنوبي ) دو ضلع ديگر ساختمان با مدولاسيون 3.5 و 6 و 7.5 متر اجرا گرديده اند .

در قسمت انتهايي اين ساختمان بخش بتن كريدورهاي منتهي به راه پله هاي 2 و 3 يك راهروي سرپوشيده جنب حياط مركزي قرار دارد .كه سپوشيده مركزي اين بخش مستقر بين اطاقهاي 2 و3 نيز به آن مي پيوندد.در بخش فوقاني اين قسمت از بخش كاخ هاي زمستان بين پله هاي ارتباي يك ودو ، علاوه بر سرويس هاي عمومي مرتبط با كريدوراصلي ، اطاق شماره يك روبه دريا قرار گرفته است كه توسط راهروهاي دوگانه در طرفين اين اطاق با درهاي دوبل از سرپوشيده اصلي طرفين اين بخش جنب هر يك از پله هاي ارتباطي مجزا گرديده است .در طبقه اول بين كريدورهاي منتهي به پله هاي شماره 1و2 يك راهروي مركزي قرار دارد كه در جهت رو به دريا به سه اطاق با سرويس مجزا و يك انبار سرويس و در سمت حياط مركزي ، دواطاق ويك سالن در بخش مركزي و بين دو اطاق استقرار يافته است.تراس متشكل از سقف سالن پذيرائي طبقه همكف در اين طبقه ارتباط دو بخش تحتاني و فوقاني را از طريق كريدورجنب حياط مركزي و راهروي ارتباطي بخش فوقاني بر قرار مي سازد.

مصالح به كار رفته در كاخ

دراين بنا با استفاده ازديوارهاي بتن آرمه مدوله به عنوان عنصر اصلي استراكچروبا استفاده ازسقفهاي بتني اجرا گرديده ،ضمن سادگي از كارائي خوبي برخوردار ميباشد .كوران لازم در كليه فضاهايبا استفاده از مسيرهاي سرپوشيده ايجاد گرديده به علت دقت در استفده از مصالح با مقايسه با ساير ساختمان هاي جزيره ، تخزيب كمتري يافته است.

كف كليه قسمتها از سنگ مفروش گرديده ، دبوارها از سيمان تگرگي و باندهاي اصلي نما از سراميك آبي رنگ پوشيده شده است درها و كمدها و تجهيزات آبدارخانه ها از چوب و پنجره ها از آلومينيوم آناديز شده و از شيشه رنگي مي باشد .

- سقف كليه فضاهاي ساختمان دال بتني در جا مي باشد كه با اندود سيماني پوشش شده است ، در بسياري از سقف ها نشانه هاي ضعيفي از تخريب سازه اي مشاهده مي شود. ديوارها كه عمدتا از اندود سيمان و درسرويس ها از سنگ تراورتن با سراميك تشكيل شده اند.

به طور كلي فرش كف ساختمان با سنگ تراورتن حكمي انجام شده است،همچنين پوشش سقف ها با اندودهاي ماسه سيمان صورت گرفته است پوشش كليه اتاق ها با فضا هاي عمومي نيز با اندود هاي ماسه سيمان و برخي از فضاهاي نظير آن مانند توالت و سرويس هاي بهداشتي با سراميك يا سنگ تراورتن حكمي انجام شده است.درب هاي خارجي و پنجره ها عموما آلومينيومي و درب هاي داخلي چوبي با چهارچوبهاي فلزي بوده است،برخي از پنجره ها كه در سقف واقع اند (نورگير سقفي)از نوع فلزي است.نماهاي ساختمان مانند تمامي ساختمان هاي موجود در جزيره با اندود سيمان تگرگي پوشيده شده كه در قسمت هايي مزين به نماي سراميكي است،در خاتمه بايد از آب نماهاي موجود در كاخ نام برد كه آن ها نيز مزين به نماي سراميكي مي باشند.

مساحت كاخ:

مساحت اين ساختمان جمعا بالغ بر 4469 متر مربع ميباشد كه متشكل از :

ضلع فوقاني بخش شرقي بين پله هاي شماره 1و2 ( طبقه همكف 674 مترمربع )

ضلع تحتاني بخش شرق بين پله هاي شماره 3و4 (طبقه همكف 602 مترمربع )

بخش غربي بين پله هاي شماره 5 و6 ( طبقه همكف ) 779 متر مربع

راهروي ورودي و سرپوشيده ورودي و سالن رستوران و كنفرانس در بقه همكف. 550 مترمربع

ضلع فوقاني بخش شرقي بين پله هاي شماره 1و2 بانضمام تراسها (طبقه اول ) 627 متر مربع

ضلع تحتاني بخش شرقي بين پله هاي شماره 3 و4 بانضمام تراسها 551 متر مربع

بخش غربي بين پله هاي شماره 5و6 بانضمام تراسها 686 متر مربع

پلاك مجموعه:

اين كاخ با شماره پلاك VC 220در سال 1385 پس از قطع فعاليت هاي شخصي و تجاري مجموعه كاخ هاي مجاور با تصميم مديران سازمان منطقه آزاد کيش وسازمان ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع دستي جهت كاربري فرهنگي واداري مرتبط با فعاليت هاي ميراث فرهنگي و گردشگري (موزه و....) تعيين و واگذار گرديد.

به گزارش اقتصاد کيش همانگونه از نظر گذشت قصر زمستاني شاه گنج پنهاني در سينه دارد و به گواه باستان شناسان بنايي منحصر به فرد با ويژگي هاي معماري شگفت انگيز است. رسيدگي و توجه به اين بنا علاوه بر بعد اقتصادي مزاياي زيادي را در حوزه گردشگري براي جزيره کيش به دنبال خواهد داشت.

اميد است با پايان يافتن کشمکش هايي که تحت عنوان دعواهاي حقوقي سال هاست رسيدگي و مرمت اين بنا را به تعويق انداخته است، احياء و بازسازي اين بنا از سر گرفته شود و به عنوان يک جاذبه تاريخي همه ساله پذيراي گردشگران شود. 

 شماره خبر : 134         آرشيو گزارش ویژه         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.